
RESILIENCE:
For Media Free of Hate and Disinformation

THE SERBIAN MEDIA SYSTEM 
MARKED BY A MEDIA THAT 
SYSTEMATICALLY SPREADS 
DISINFORMATION, HATE SPEECH 
AND PROPAGANDA

SERBIA

Dubravka Valić Nedeljković
Milica Janjatović Jovanović



RESILIENCE : For Media Free of Hate and Disinformation

The regional project ‘RESILIENCE: Civil society action to reaffirm media freedom and counter disinformation 
and hateful propaganda in the Western Balkans and Turkey’ is implemented with the support of the 
European Union by partner organizations SEENPM, the Albanian Media Institute, Mediacentar Sarajevo, 
Kosovo 2.0, the Montenegro Media Institute, the Macedonian Institute for Media, the Novi Sad School of 
Journalism, the Peace Institute and Bianet.

Info: https://seenpm.org/
Contact: admin@seenpm.org

THE SERBIAN MEDIA SYSTEM MARKED BY A MEDIA THAT SYSTEMATICALLY 
SPREADS DISINFORMATION, HATE SPEECH AND PROPAGANDA

SERBIA

Authors: Dubravka Valić Nedeljković, Milica Janjatović Jovanović

Editor, regional lead researcher: Brankica Petković

Expert reviewer: Predrag Mijatović

Language editor: Fiona Thompson

Translation: Akademija Oxford, Novi Sad

Design: Špela Kranjec for Filip Kranjec s.p., Ljubljana, Slovenia

Publishers: SEENPM, Tirana, Peace Institute, Ljubljana and Novi Sad School of Journalism, Novi Sad

Ljubljana, September 2020

© SEENPM, Peace Institute, Novi Sad School of Journalism and the authors

This publication was produced with the financial support of the European Union. 
Its contents are the sole responsibility of the authors and the publishers 
and do not necessarily reflect the views of the European Union.

https://seenpm.org/
http://www.institutemedia.org/
https://www.media.ba/bs
https://kosovotwopointzero.com/en/
https://www.mminstitute.org/
https://mim.org.mk/en/
https://www.novinarska-skola.org.rs/sr/?lang=en
https://www.novinarska-skola.org.rs/sr/?lang=en
https://www.mirovni-institut.si/en/
http://bianet.org/english
https://seenpm.org/
mailto:admin%40seenpm.org?subject=


CONTENTS
1.   INTRODUCTION �   4

2.   MEDIA DEPENDENCE ON CENTRES OF POWER �   6

2.1.   Content placed by the media with direct or  
          indirect government support  �   7

2.2.   Non-traditional media as an appropriate ground for  
          the spread of extremist narratives  �   10

3.   SYSTEMATIC PRODUCTION OF DISINFORMATION,  
      HATE SPEECH AND PROPAGANDA �   12

3.1.   Tabloids as the most active generators of disinformation,  
          hate speech and propaganda  �   13

3.2.   Propaganda, hate speech and disinformation as characteristics  
         of commercial television channels  �   15

4.   OWNERSHIP AND FINANCIAL SOURCES OF MEDIA 
      THAT SYSTEMATICALLY SPREAD HATE SPEECH,  
      DISINFORMATION AND PROPAGANDA �   18

5.   PROPAGANDA OF MEDIA WITH  
      THE NATIONAL FREQUENCY �   21

6.   CONCLUSION �   24

7.   POLICY RECOMMENDATIONS               �   26

Literature and sources  �   27

About the authors  �   31



Introduction

Dubravka Valić Nedeljković
Milica Janjatović Jovanović

1.   INTRODUCTION

Public communication 
is not based on 
facts, there is neither 
transparency nor 
accountability, and 
society is enclosed 
in a vicious circle 
of disinformation, 
propaganda and 
narratives that spread 
hate speech

THE SERBIAN MEDIA SYSTEM MARKED 
BY A MEDIA THAT SYSTEMATICAL-
LY SPREADS DISINFORMATION, HATE 
SPEECH AND PROPAGANDA

4

THE SERBIAN MEDIA SYSTEM SIGNIFICANTLY MARKED BY A MEDIA THAT 
SYSTEMATICALLY SPREADS DISINFORMATION, HATE SPEECH AND PROPAGANDA

As a country where attempts to establish a regulated media system, including 
improvements of legislative and systemic measures, have been going on for 
decades, Serbia shows numerous signs of poor media regulation, and non-
compliance with media laws (clearly evident through abuses of systems 
co-financing media projects), as well as the inefficiency of the Regulatory 
Authority for Electronic Media (REM). In such a system, public 
communication is not based on facts, there is neither transparency 
nor accountability, and society is enclosed in a vicious circle 
of disinformation, propaganda and narratives that spread hate 
speech. International reports, as well as internal monitoring of 
media work done by various journalists’ associations, researchers, 
and civil society organizations, indicate that media practice is often 
the reverse of laws and good practices, for “media dependence 
on centres of power, pressures, and poor economic status of 
journalists result in the spread of self-censorship, tabloidization and 
the decline of ethical standards that can be singled out as the basic 
characteristics of the media scene in Serbia” (Jaraković, V. 2019:6).

This research tried to establish how the financial and economic structure 
of the media market in Serbia affects the decline in the level of professional 
standards, the collapse of media autonomy and the misuse of disinformation 
and hate speech for propaganda purposes. For the purposes of the research, 
various sources were consulted—media research published in previous years, 
analytical articles of investigative journalists, web portals that deconstruct 
disinformation and manipulative presentation of information to the public, 
and decisions and monitoring of regulatory bodies, as well as interviews with 
one media researcher and one Press Council representative.

The following chapters will present the general framework of media 
dependence on centres of power, as well as the consequences of such 
dependence that can be seen in the content that these media place. After 
that, the different groups of media that can be described as creators and 
transmitters of information that can be characterized as hate speech, 



Introduction

5

THE SERBIAN MEDIA SYSTEM SIGNIFICANTLY MARKED BY A MEDIA THAT 
SYSTEMATICALLY SPREADS DISINFORMATION, HATE SPEECH AND PROPAGANDA

disinformation and propaganda will be presented by chapters. The most 
influential and most widely circulated media in Serbia were taken into account, 
and groups were formed according to the frequency of non-professional 
reporting. Each chapter indicates the connection of the ownership structure 
of the media with different centres of power for the presented group of media. 
After the conclusion, recommendations were formulated for achieving 
greater transparency of the financial and economic structure of the media 
and for raising the level of the quality of content, based on the most frequently 
expressed requests of media professionals.   



Media dependence on centres of power

2.   MEDIA DEPENDENCE ON CENTRES OF POWER

The media in Serbia show an extremely low degree of autonomy when it 
comes to economic and financial sustainability. The analysis published by 
IREX in 2018 showed the worst results for Serbia since 2000. The score for 
sustainability at that time was 1.64 on a scale from 1 to 4:

“Private, as well as public media, are neither able to function as efficient and 
well-run companies nor do they make money. Due to the unregulated market, 
they do not use business planning or international accounting and financial 
standards. More than 2,000 media outlets are registered in the country, and 
therefore sustainability for one average media outlet is not possible” 
(IREX, 2018:9).

At the same time, the website of the Media Ownership Monitor in Serbia 
indicates that media outlets that have an audience share of over 50% are 
owned or controlled by a political party, politician or political group, or have 
an owner with political affiliations.1 

If the government and individuals close to the government are 
strongly influenced, it is difficult to expect that the work of the media 
will be independent and that journalism will be autonomous and 
critically oriented. Thus, the results of the research of the Novi Sad 
School of Journalism on the diversity of publicly funded projects in 
Novi Sad, Kikinda and Subotica show “that most money is directed 
to those contents that carry a high risk of passivation of the media, 
that is, to their transformation into bulletins of activities of local self-
government, and thus of the ruling parties” (Janjić, S. et al. 2018:6).

One of the causes of the non-functionality of the project co-
financing system introduced at the state and local community level, 
which should support media projects of public interest, is the way 
of selecting members of the competition commission, which is 
marked by numerous abuses: 

“The ten most frequently appointed members decided in almost every third 
competition; Every tenth member of the commission was appointed contrary to 
the Law; Certain members decided in each of the project cycles; The European 
Commission, even after three years of implementation, points out in its reports 
the problem of the political influence of the administration on the allocation of 
subsidies for co-financing media content, especially at the local level” 
(Strahinić, J. 2019:11).

Thus, the systematic financing of the media from the centres of power 
directly connected with the governing structure inevitably leads to a media 
system in which many media are imbued with an uncritical attitude towards 

1  Media Ownership Monitor in Serbia. Available at: http://serbia.mom-rsf.org/rs/nalazi/
indikatori/#!895a26c9d314c00bdf16f9afd8ebe78b (accessed on: 28 May 2020)

6

THE SERBIAN MEDIA SYSTEM SIGNIFICANTLY MARKED BY A MEDIA THAT 
SYSTEMATICALLY SPREADS DISINFORMATION, HATE SPEECH AND PROPAGANDA

The systematic 
financing of the media 
from the centres 
of power directly 
connected with the 
governing structure 
inevitably leads to a 
media system in which 
many media are imbued 
with an uncritical 
attitude towards the 
government’s actions. 

http://serbia.mom-rsf.org/rs/nalazi/indikatori/#!895a26c9d314c00bdf16f9afd8ebe78b
http://serbia.mom-rsf.org/rs/nalazi/indikatori/#!895a26c9d314c00bdf16f9afd8ebe78b


Media dependence on centres of power

the government’s actions. This leads to the transformation of the media 
into the propaganda machinery of the governing structure, which is contrary 
to the Law on Public Information and Media and the ethical norms of the 
journalistic profession. 

It is precisely the wide range of narratives characterized by hate speech, 
disinformation and propaganda that the media scene in Serbia carries, as 
one of its most significant characteristics. The fact that this is a significant 
phenomenon that indicates the existence of a high concentration of several 
media actors who systematically publish such content is proven by the 
research of the Raskrikavanje portal, which established that the tabloids 
Informer, Srpski telegraf and Alo published over 700 fake news stories on 
their front pages in 2018,2 while the same tabloids, along with the tabloid Kurir, 
published 945 fake and unfounded claims on their front pages in 2019.3 At 
the same time, these tabloids are among the highest-circulating newspapers 
in Serbia—100,239 copies of Informer and 41,223 copies of  Kurir are sold 
daily.4 If we keep in mind that these tabloids also have their highly visited 
online editions5, it becomes clear that their reach is significant. At the same 
time, this way of work of tabloids reflects the dysfunction and inefficiency of 
the regulatory framework of the media system, given the fact that although 
sanctions for such work exist, they are not a corrective factor that would 
make it possible to stop the spread of false news in a systematic way. 
Attorney Vladimir Gajić commented for Danas newspaper on the inefficiency 
of court measures and suggested how this problem could be overcome: “If 
the tabloids had to pay a great sum of money for the way they defame and 
slander people, they would think twice before deciding to do so. However, the 
courts award fees of 1,000–2,000 euros, which is the amount that a tabloid 
earns in just a few hours of selling newspapers. The court could, therefore, 
stand in the way of the tabloids”.6

At the same time, the statements of high-ranking state officials rarely criticize 
the unprofessional work of the media, in which disinformation, labelling and 
hate speech are often used as a way to deal with political dissidents (see 
below), yet such practices are characterized as pluralism of opinion and a 

2  Đorđević, J. and Radojević, V. (2019). More than 700 lies on the front pages of three tabloids in 2018 
(online). Raskrinkavanje. Available at:  https://www.raskrikavanje.rs/page.php?id=Vise-od-700-lazi-na-
naslovnim-stranama-tri-tabloida-u-2018--godini-346 (accessed on: 25 June 2020)
3  Vučić, M. and Radojević, V. (2020). At least 945 fake news stories on the front pages of four tabloids 
in 2019. (online). Raskrikavanje. Available at: https://www.raskrikavanje.rs/page.php?id=Najmanje-945-
laznih-vesti-na-naslovnicama-cetiri-tabloida-u-2019--557 (accessed on: 25 June 2020)
4  OVERVIEW: SERBIA (unpublished research)
5  kurir.rs is visited by an average of 971,538 people daily, alo.rs by 497,085, while Informer.rs is visited 
by 249,448 people (Gemisu audience, 2020). Available at: https://rating.gemius.com/rs/tree/32 
(accessed on: 25 June 2020)
6  Živanović, K: (2020). The courts are pandering to the tabloids. (online). Danas. Available at: https://
www.danas.rs/drustvo/sudovi-podilaze-tabloidima/ (accessed on: 25 June 2020) 7

THE SERBIAN MEDIA SYSTEM SIGNIFICANTLY MARKED BY A MEDIA THAT 
SYSTEMATICALLY SPREADS DISINFORMATION, HATE SPEECH AND PROPAGANDA

2.1.   Content placed by the media with direct 
or indirect government support

https://www.raskrikavanje.rs/page.php?id=Vise-od-700-lazi-na-naslovnim-stranama-tri-tabloida-u-2018--godini-346
https://www.raskrikavanje.rs/page.php?id=Vise-od-700-lazi-na-naslovnim-stranama-tri-tabloida-u-2018--godini-346
https://www.raskrikavanje.rs/page.php?id=Najmanje-945-laznih-vesti-na-naslovnicama-cetiri-tabloida-u-2019--557
https://www.raskrikavanje.rs/page.php?id=Najmanje-945-laznih-vesti-na-naslovnicama-cetiri-tabloida-u-2019--557
https://rating.gemius.com/rs/tree/32
https://www.danas.rs/drustvo/sudovi-podilaze-tabloidima/
https://www.danas.rs/drustvo/sudovi-podilaze-tabloidima/


Media dependence on centres of power

8

THE SERBIAN MEDIA SYSTEM SIGNIFICANTLY MARKED BY A MEDIA THAT 
SYSTEMATICALLY SPREADS DISINFORMATION, HATE SPEECH AND PROPAGANDA

reflection of media freedoms. One of the examples of such attitudes is the 
statement of Prime Minister Ana Brnabić: “There is freedom of the media, the 
media here can express their views, criticize the government, the president, 
and they usually do so. There are media in Serbia that believe the Government 
is doing its job well and those who think the opposite. But all of them have 
a place to say that publicly and, as in other European countries, not be 
sanctioned”7. The Prime Minister’s statement is the attitude that can most 
often be heard from government representatives when it comes to media 
freedom in Serbia. The fact that there are media in which criticism of the 
government can be heard does not deny the numerous abuses of the media 
for propaganda purposes, which the public warns about8.

Given the great role of the state in financing media that do not have the capacity 
to ensure financial sustainability in the market, an important contribution to 
the sustainability of professional media would be high quality in the work 
of state-funded media, which would mean working in accordance with the 
law and public interest. Thus, the Rulebook on co-financing projects for the 
realization of public interest in the field of public information stipulates that 
when selecting projects, it must especially be assessed “whether the bidder 
has been imposed measures by state, regulatory or self-regulatory bodies 
in the last year, due to violations of professional and ethical standards” 
(Official Gazette of RS, No. 16/2016 and 8/2017, paragraph 4, Article 18). 
However, on the contrary, the analyses of researchers show that the media 
that receive the most money from the state budget are exactly the media that 
are characterized by unprofessional work, spreading disinformation, panic 
and propaganda. 

The self-regulatory body Press Council, which monitors the work of print 
and online media, points to violations of the Code of Journalists of Serbia, 
publishes public warnings to media that violate the Code, and also conducts 
regular monitoring of the number of violations committed by print and online 
media. The monitoring results from the second half of 2019 indicate that 
the media that received significant financial assistance from the state are 
precisely the media that most often violated the Code of Journalists of 
Serbia. The following table shows the media that took the first four places in 
terms of the number of violations of the Code in that period. 

7  Nezavisni.rs (2019). Brnabić: The government does not influence the editorial policy of any media. 
(online). Available at: https://nezavisni.rs/2019/03/29/brnabic-vlast-ne-utice-na-uredjivacku-politiku-
nijednog-medija/ (accessed on: 28 May 2020) 
8  In March 2020, Academic Action sent a request to REM to dismiss members of the RTS Board of 
Directors and to ban the broadcasting of news and political programmes on the Pink, Happy and Studio 
B television channels due to “non-compliance with the laws regulating the media space and misuse 
of the media for the purpose of a deceptive cover-up of scandals of members of the ruling party and 
propagandistic glorification of its president” (Cenzolovka. 2020: https://www.cenzolovka.rs/pritisci-i-
napadi/akademska-akcija-od-rem-trazi-zabranu-emitovanja-pinka-hepija-i-studija-b/, accessed on 3 June 
2020)

https://nezavisni.rs/2019/03/29/brnabic-vlast-ne-utice-na-uredjivacku-politiku-nijednog-medija/
https://nezavisni.rs/2019/03/29/brnabic-vlast-ne-utice-na-uredjivacku-politiku-nijednog-medija/
https://www.cenzolovka.rs/pritisci-i-napadi/akademska-akcija-od-rem-trazi-zabranu-emitovanja-pinka-hepija-i-studija-b/
https://www.cenzolovka.rs/pritisci-i-napadi/akademska-akcija-od-rem-trazi-zabranu-emitovanja-pinka-hepija-i-studija-b/


Media dependence on centres of power

9

THE SERBIAN MEDIA SYSTEM SIGNIFICANTLY MARKED BY A MEDIA THAT 
SYSTEMATICALLY SPREADS DISINFORMATION, HATE SPEECH AND PROPAGANDA

Source: Press Council, available at: http://www.savetzastampu.rs/cirilica/uploaded/szs_monitoring_jul-dec_2019_V1.pdf

The web portal Raskrikavanje collected data on state co-financing of media 
for the period 2017, 2018 and the first three months of 2019, and compared 
these data with the number of cases of disinformation and manipulation 
published by these media in the given period. The following table shows the 
data for the four media which, in the given period, spread the most false and 
manipulative news.

Source: Raskrikavanje, available at: https://www.raskrikavanje.rs/kesformisanje/

Almost without exception, the media that receive the most support 
from the state publish the most propaganda content, and are not 
critical of government decisions, while often labelling political 
dissidents, and spreading disinformation and hate speech. 

Having conducted the research “Communicative Aggression in 
Serbia 2019”, Marko Nedeljković, researcher and director of the 
Center for Media Professionalization and Media Literacy, points to 
a significant phenomenon that turned out to be a media practice 
in Serbia in the context of labelling and spreading hate speech: 

FUNDS FROM THE BUDGET AND THE NUMBER OF PUBLISHED 
FAKE NEWS STORIES IN FOUR TABLOIDS FOR THE PERIOD 2017, 
2018 AND THE FIRST THREE MONTHS OF 2019
Table 2

MEDIA BUDGET-ALLOCATED FUNDS NUMBER OF PUBLISHED 
FAKE NEWS

INFORMER RSD 14,800,000 
(EUR 123,000) 82

ALO RSD 11,400,000 
(EUR 95,000) 72

SRPSKI TELEGRAF RSD 17,207,000 
(EUR 143,000) 63

KURIR RSD 850,000
(EUR 7,000) 47

NUMBER OF ARTICLES IN THE FOUR TABLOIDS  
IN WHICH THE CODE WAS VIOLATED
Table 1

MEDIA NUMBER OF ARTICLES IN WHICH THE CODE WAS 
VIOLATED (July-December 2019)

ALO 214

KURIR 163

SRPSKI TELEGRAF 137

INFORMER 103

The media that receive 
the most support from 
the state publish the most 
propaganda content, 
and are not critical of 
government decisions, 
while often labelling 
political dissidents, and 
spreading disinformation 
and hate speech. 

http://www.savetzastampu.rs/cirilica/uploaded/szs_monitoring_jul-dec_2019_V1.pdf
https://www.raskrikavanje.rs/kesformisanje/


Media dependence on centres of power

10

THE SERBIAN MEDIA SYSTEM SIGNIFICANTLY MARKED BY A MEDIA THAT 
SYSTEMATICALLY SPREADS DISINFORMATION, HATE SPEECH AND PROPAGANDA

“The results show that every day the media in Serbia publish about 80 articles 
in which they directly declare individuals or groups as ‘traitors’, ‘foreign 
mercenaries’, ‘Ustashas’, or ‘Shiptars’. This means that on an annual level, 
we come to a figure of at least 30,000 citizens who will be labelled in one 
of the above ways. If we add to that the already common terms used today 
for dissidents, such as ‘thief’ and again popular terms such as ‘terrorist’ and 
‘fascist’, the number becomes even more alarming because we come to a 
figure of at least 50,000 citizens. I especially highlight these expressions as 
they belong to the domain of the most extreme ones, especially those using 
the terms ‘Ustasha’ (508 articles per month) and ‘Shiptar’ (491 articles per 
month) which also contain elements of hate speech and as such, should not 
even be used in the media, and yet you can see from the results that the use 
thereof is not an exception, but a rule applied daily” (Nedeljković, M, interview).

In addition to labelling, hate speech, and discrediting political dissidents, a 
significant feature of the tabloid media is the use of extremist narratives in 
the form of announcements of war with a neighbouring country, World War 
III, or a war of great powers.9 

It follows that the state not only does not use the legal and regulatory 
framework to sanction media that spread propaganda, disinformation and 
hate speech but rewards such media by continuously supporting their work 
through competitions for co-financing media projects that should pursue the 
public interest. It can be concluded that the work of such media, the production 
and spreading of such content is de facto part of the media policy of the 
state or government structures. Given the impact of such media content on 
citizens, the question arises as to whose interest it is in to expose citizens 
to media that spread hate speech, propaganda and disinformation and how 
can we ensure that freedom of speech, which government institutions claim 
exists, is not equated with hate speech, false information and propaganda.

On the media scene in Serbia, there is a conflict between two paradigms—
‘ideal’ and ‘power’. Namely, it is indisputable that there are laws that regulate 
the work of the media in a good way, yet at the same time, there are media 
that violate the laws without consequences, which clearly indicates that the 
paradigm of power is stronger than the “ideal” found in the laws. 

During the research of the Liber New Media Center on the experience of 
Serbian citizens with hate speech in public discourse, most respondents said 
that hate speech is most commonly found on Facebook (607 answers or 74% 
of respondents), while the next place in terms of frequency of hate speech 
or verbal abuse was the section where citizens leave comments on media 

9  Fakenews tragač (2019). War is the cheapest word of Serbian tabloids. (online). Available at: https://
fakenews.rs/2019/03/11/rat-je-najjeftinija-rec-srpskih-tabloida/ (accessed on: 28 May 2020)

2.2.   Non-traditional media as an appropriate ground 
for the spread of extremist narratives

https://fakenews.rs/2019/03/11/rat-je-najjeftinija-rec-srpskih-tabloida/
https://fakenews.rs/2019/03/11/rat-je-najjeftinija-rec-srpskih-tabloida/


Media dependence on centres of power

11

THE SERBIAN MEDIA SYSTEM SIGNIFICANTLY MARKED BY A MEDIA THAT 
SYSTEMATICALLY SPREADS DISINFORMATION, HATE SPEECH AND PROPAGANDA

posts (397 answers, i.e. 485 respondents), followed by Twitter (279 answers 
– 34% of respondents), then articles and television shows in the media (228 
answers – 28% of respondents), and blog comments (209 or 26%) (Kišjuhas, 
2016:15).

A significant example of the spread of hate speech and false news in 
the online sphere in Serbia is the Facebook group “STOP naseljavanju 
migranta” (STOP Migrant Settlement)10 with over 330,000 members. 
The group publishes content on government decisions and incidents 
related to migrants and refugees, presenting them as a threat, often 
using unverified or false information, images with inappropriate 
descriptions and similar content. This content has the function of 
intimidating citizens and creating an atmosphere of intolerance, 
which is evident from the comments that citizens leave below the 
posts in that group, which are often explicit hate speech directed 
towards refugees and migrants, as well as towards local politicians. 

The Internet has enabled various groups with extreme views to reach 
directly to citizens, to communicate with them and spread their ideas more 
efficiently and massively than before. “Researchers agree that organizations 
with extreme attitudes use internet communication to effectively create 
and strengthen a collective identity. Internet communication gives them the 
ability to do so in a cheaply and anonymously” (Nikolić, 2018:163). Although 
these groups rarely get space in traditional media, their representation on 
social networks and internet platforms, as well as the number of people 
they manage to reach, point to the need to create an appropriate regulatory 
framework for the placement of media content in this way, as well as the 
deconstruction of the narratives that are placed through these channels.

10  Available at: https://www.facebook.com/groups/512775282720731/?ref=group_header 
(accessed on: 25 June 2020)

The Internet has 
enabled various 
groups with extreme 
views to reach 
directly to citizens, to 
communicate with 
them and spread their 
ideas more efficiently 
and massively than 
before. 

https://www.facebook.com/groups/512775282720731/?ref=group_header


Systematic production of disinformation, hate speech and propaganda

12

THE SERBIAN MEDIA SYSTEM SIGNIFICANTLY MARKED BY A MEDIA THAT 
SYSTEMATICALLY SPREADS DISINFORMATION, HATE SPEECH AND PROPAGANDA

The latest Reporters Without Borders report indicates that it is often 
dangerous to be a journalist in Serbia and that fake news is gaining more 
and more visibility and popularity, so Serbia has dropped three more places 
on the media freedom list and is now ranked 93rd.11 The poor situation in the 
media in Serbia was also documented by the Government of the Republic 
of Serbia in the latest media strategy for the period 2020–2025, in which, 
in the section Review and analysis of the current situation, the following is 
established: 

“The role of the government includes a large number of goals that can 
be concluded to be largely unfulfilled. This applies in particular to: 
creating a favourable environment for the development of freedom 
of expression, given the large number of threats, intimidation and 
attacks on journalists, inadequate protection of information sources, 
poor socio-economic position of journalists and media workers, 
insufficient openness of institutional sources of information, 
discrimination of certain editors and journalists by public authorities, 
violation of legal obligations and human rights in the media content 
of certain media (endangering the privacy of people who are the subjects of 
the writings, the so-called discrediting of campaigns, endangering personal 
dignity, hate speech, fake news, non-compliance with special rights of children 
and minors and victims of violence, leaks from investigations, media promotion 
of convicts, promotion of problematic lifestyles, etc.)”. 12

The research portal Fakenews tragač performed a statistical analysis of the 
connection between the sources of disinformation, as well as a catalogue of 
the media that have published the largest number of cases disinformation in 
the previous two years. The leaders of the practice of spreading disinformation 
are the tabloids Alo, Kurir and Informer. 13

Research conducted in previous years, analytical and research articles, 
complaints, lawsuits and decisions of regulatory bodies, provided an insight 
into the existence of several different media groups, which systematically 
place disinformation, hate speech and propaganda, as well as the existence 
of several different objects that such narratives target. Although there are 
still media in Serbia that have maintained a high professional standard, the 
simultaneous existence of numerous and influential media that systematically 

11  Reporters without borders. (2020). Available at: https://rsf.org/en/serbia 
(accessed on: 25 June 2020)
12  Strategy of the public information system in the Republic of Serbia for the period 2020–2025. 
Available at: https://www.media.srbija.gov.rs/medsrp/dokumenti/medijska_strategija210_cyr.pdf 
(accessed on: 25 June 2020)
13  A complete list of media and a graphical representation of their connections are available on the 
Fakenews tragač website. Fakenews tragač. (2020). Hubs and network manipulation (online). Available at: 
https://fakenews.rs/2020/03/31/habovi-i-mreze-manipulacija/ (accessed on: 25 June 2020)

3.  SYSTEMATIC PRODUCTION OF DISINFORMATION, 
HATE SPEECH AND PROPAGANDA

The latest Reporters 
Without Borders report 
indicates that it is 
often dangerous to be 
a journalist in Serbia 
and that fake news is 
gaining more and more 
visibility and popularity.

https://rsf.org/en/serbia
https://www.media.srbija.gov.rs/medsrp/dokumenti/medijska_strategija210_cyr.pdf
https://fakenews.rs/2020/03/31/habovi-i-mreze-manipulacija/


Systematic production of disinformation, hate speech and propaganda

13

THE SERBIAN MEDIA SYSTEM SIGNIFICANTLY MARKED BY A MEDIA THAT 
SYSTEMATICALLY SPREADS DISINFORMATION, HATE SPEECH AND PROPAGANDA

produce content full of hate speech, fake news and propaganda contributes 
to Serbia being a documented country in which such a model has become an 
important element of the media system. 

In Serbia, in addition to the usual columns characteristic of this type of 
media (reporting on the lives of celebrities in a sensationalist way), tabloids 
focus on political topics and thus significantly influence public opinion. In an 
interview for N1 television, Vesna Radojević, an investigative journalist from 
the Raskrikavanje portal, pointed out this problem:

“The topics of our tabloids are focused on local and foreign policy, which is 
unbelievable. Tabloids all over the world deal with the private lives of public 
figures, and these are not topics of public interest. In our country, the situation 
has completely changed, for the focus of the tabloids is politics. Therefore, 
fake news is a government project because they support the government and 
deal with destroying political enemies.”14

Many analyses and research studies have been conducted on the 
role of the tabloids in Serbia, as a means of discrediting and fighting 
political dissidents. It turned out that the newspapers that violate 
the Code of Journalists of Serbia the most are also the media that 
most often confront opposition leaders. Among the mentioned 
media, Informer stands out as the media that most often and most 
openly attacks the opposition. According to Kvartalni medijametar, 
in the last three months of 2019, most of the articlesin Informer 
belonged to a topic marked as political life in Serbia, and among the 
published articles, as many as 95% had a negative value context in relation 
to this topic (Jarić and Laban, 2019:60). In comparison, the percentage for 
the same parameter in Kurir is 77% (Ibid: 61) (with twice as many articles 
as Informer), and for Alo 18% (Ibid:55). On the front pages of these papers, 
among the most frequent words is the last name of opposition leader 
Dragan Đilas, as well as its variation Đilas’s; In addition, the words “Boško” 
and “Ćosić” are used in Informer, which refer to the other opposition leader, 
Boško Obradović, and the programme director of N1 television, Jugoslav 
Ćosić, which is considered to be the media outlet that criticizes the current 
regime the most. Kurir uses “Lutovac” and “Democrat” the most, referring to 
the current leader of the party that was previously in power (Ibid:34-35).

In the discursive analysis, the authors of the mentioned research identify 
Informer as a leader among daily newspapers in “creating a negative image 
of the current opposition” (Stanković, 2019:136). Patterns in reporting on 

14  N1 (2020). Radojević: Prime Minister Brnabić especially picks on N1 TV journalists. (online). Available 
at: rs.n1info.com/Vesti/a565246/Radojevic-Premijerka-Brnabic-ima-poseban-pik-na-novinare-televizije-N1.
html (accessed on: 28 June 2020)

3.1.   Tabloids as the most active generators of 
disinformation, hate speech and propaganda

It turned out that the 
newspapers that violate 
the Code of Journalists 
of Serbia the most are 
also the media that 
most often confront 
opposition leaders.

http://rs.n1info.com/Vesti/a565246/Radojevic-Premijerka-Brnabic-ima-poseban-pik-na-novinare-televizije-N1.html
http://rs.n1info.com/Vesti/a565246/Radojevic-Premijerka-Brnabic-ima-poseban-pik-na-novinare-televizije-N1.html


Systematic production of disinformation, hate speech and propaganda

14

THE SERBIAN MEDIA SYSTEM SIGNIFICANTLY MARKED BY A MEDIA THAT 
SYSTEMATICALLY SPREADS DISINFORMATION, HATE SPEECH AND PROPAGANDA

political dissidents can be noticed both in regular articles and columns of 
Informer editor-in-chief Dragan Vučićević They include but are not limited to: 
strictly personalized criticism of opposition leaders, questioning the moral 
credibility and political capacity of the opposition, highlighting its lack of 
patriotism which is reflected in loyalty to Western powers, and presenting 
the moves of the opposition as an attempt to overthrow the ruling system 
with the aim of coming to power for personal gain (Ibid). Hate speech and 
disinformation, in addition to dissidents and critics of the ruling structures, 
are also aimed at vulnerable social groups (national minorities, women15, 
migrants), as well as at people from neighbouring countries. 

“In recent years, we have witnessed a sudden rise in explicit hate speech 
against national minorities and neighbouring nations on the front pages of 
tabloids. Informer’s labelling practice, according to which the good one is 
declared a Serb (Trump, you Serb! Putin, you Serb!), and the one who is not 
good is declared a Shiptar (Trump is a Shiptar?!) is the lowest form of public 
communication” (Jovović et Al., 2018:30). 

The media in Serbia will declare someone Shiptar 491 times a month 
(Nedeljković, M, interview), which indicates the frequent practice of labelling 
and creating negative narratives about Albanians. As the journalists of 
the Fakenews tragač portal found, narrative matrices with negative-value 
connotations, disinformation and open hate speech towards Albanians 
range from declaring Albanians “criminals and haters of Serbs”, labelling 
them as ungrateful and abusing hospitality in Serbia, to proving by alleged 
DNA analysis that they are actually Serbs 16.

Along with Albanians, Croats are the most frequent targets of hate speech 
in the domestic media. The term “Ustasha” appears in 508 media articles 
per month (Nedeljković, M, interview), while the tabloid Informer, more 
precisely its editor, offered non-existent evidence that at least 90% of Croats 
are Ustashas (Đorđević, J. 2019).17 Apart from the constant identification 
of the neighbouring people with the fascist movement, the constant 
militarization of neighbourly relations is also noticeable. Croatia is presented 
in the tabloids as a country that constantly poses the danger of a new war 

15  Female politicians and journalists are frequent targets of attacks by tabloids and their editors. In 
response to this practice, the group of Journalists Against Violence issued a statement stating, among 
other things, the following: “For years, the owner and editor of the tabloid “Informer” has been posting 
sexist insults in his media and on his Twitter profile, aimed at female journalists whose reporting he does 
not like. The latest in a series of his targets is N1 journalist Žaklina Tatalović, whose photos he frequently 
publishes insulting her physical appearance, and he also recently “renewed” the practice of attacking 
journalist Tamara Skrozza. Vučićević’s pattern of insulting women is always the same: focused on the 
physical appearance or sex life of his targets” (N1 Belgrade, 2020). Novinarke protiv nasilja: Država da 
zaštiti novinarke izložene provokacijama (online). Available at: http://rs.n1info.com/Vesti/a593114/
Novinarke-protiv-nasilja-Drzava-da-zastiti-novinarke-izlozene-provokacijama.html 
(accessed on: 28 June 2020)
16  Mihajlović, D. (2019). From “Little Schengen” to big stereotypes: The image of Albanians in the media. 
(online) Fakenews tragač. Available at: https://fakenews.rs/2019/11/27/mali-sengen/ 
(accessed on: 25 June 2020)
17  Đorđević, J. (2019). How Informer’s mathematics “proves” that almost all Croats are Ustashas. 
(online). Raskrikavanje. Available at: https://www.raskrikavanje.rs/page.php?id=Kako-Informerova-
matematika-dokazuje-da-su-skoro-svi-Hrvati-ustase--373 (accessed on: 25 June 2020)

http://rs.n1info.com/Vesti/a593114/Novinarke-protiv-nasilja-Drzava-da-zastiti-novinarke-izlozene-provokacijama.html
http://rs.n1info.com/Vesti/a593114/Novinarke-protiv-nasilja-Drzava-da-zastiti-novinarke-izlozene-provokacijama.html
https://fakenews.rs/2019/11/27/mali-sengen/
https://www.raskrikavanje.rs/page.php?id=Kako-Informerova-matematika-dokazuje-da-su-skoro-svi-Hrvati-ustase--373
https://www.raskrikavanje.rs/page.php?id=Kako-Informerova-matematika-dokazuje-da-su-skoro-svi-Hrvati-ustase--373


Systematic production of disinformation, hate speech and propaganda

15

THE SERBIAN MEDIA SYSTEM SIGNIFICANTLY MARKED BY A MEDIA THAT 
SYSTEMATICALLY SPREADS DISINFORMATION, HATE SPEECH AND PROPAGANDA

(Marković, T. 2018)18, (Janjić, S. and Šovanec, S, 2018:54), and the tabloids 
further dramatize the situation with false claims such as “Serbs in Croatia 
hunt like wild beasts” (Vučić, M. 2019).19

The tabloid media in Serbia also use disinformation when reporting on 
women. Such an example is the sensationalist reporting on the murder of 
the singer Jelena Marjanović. For more than four years (since April 2016), 
tabloids have been spreading inaccurate information while reporting on this 
murder. Some of them have published more than 200 articles about this case, 
with numerous instances of disinformation (Maksimović, S, 2019).

Television is an essential source of information for the citizens of Serbia. 
Serbia tops the list of European countries in terms of the period during 
which its citizens watch television (on average 5 hours and 32 minutes 
daily), according to the 2019 report of the European Broadcasting 
Union20. That is why it is important to point out the continuous and 
systematic practice of certain television channels in the production 
of propaganda content, which often consists of open hate speech, 
spin and disinformation, most often to discredit opposition 
movements, parties and politicians, as well as defending the current 
government. In the show Tačka 2, Insider’s research team describes 
the media lynching matrix, claiming that it is more dangerous than 
any censorship. 

“It all starts with the tabloids first publishing information that is often 
inaccurate or only partially accurate – about individuals or groups. Such 
placed information is taken over, as true, by commercial televisions with a 
national frequency, and often by local ones. Then there are all-day tv specials. 
The image of the targeted individual is being presented all day. Many analysts 
in television studios comment on such information, and the most dangerous 
thing of all is that representatives of state institutions, i.e. the authorities, take 
part in the lynching with their comments.” (Insajder, 2020).21

According to the five-month monitoring of the Bureau for Social Research 
(BIRODI), from September 2019 to January 2020, Pink TV was the leader 

18  Marković, T. (2018). The media keep Serbia in a state of combat readiness. (online). Al Jazeera. 
Available at: http://balkans.aljazeera.net/vijesti/mediji-drze-srbiju-u-stanju-borbene-gotovosti 
(accessed on: 25 June 2020)
19  Vučić, M. (2019). In half a year, more than 400 lies on the front pages of four tabloids. (online). 
Raskrikavanje. Available at: https://www.raskrikavanje.rs/page.php?id=Za-pola-godine-vise-od-400-lazi-na-
naslovnicama-cetiri-tabloida-488 (accessed on: 25 June 2020)
20  Bojković, B. (2019). The Internet is advancing, but television is still being watched (online). RTS. 
Available at: https://www.rts.rs/page/magazine/sr/story/411/film-i-tv/3612995/internet-napreduje-ali-
televizija-se-i-dalje-gleda.html (accessed on: 28 June 2020)
21  Insajder (2020) Available at: https://insajder.net/sr/sajt/tema/18855/TA%C4%8CKA-2-Mediji-kao-
mehanizam-uz-pomo%C4%87-kojeg-se-lak%C5%A1e-vlada-(EMISIJA).htm (accessed on: 25 June 2020)

3.2.   Propaganda, hate speech and disinformation as 
characteristics of commercial television channels

It is important to point 
out the continuous 
and systematic 
practice of certain 
television channels 
in the production of 
propaganda content.

http://balkans.aljazeera.net/vijesti/mediji-drze-srbiju-u-stanju-borbene-gotovosti
https://www.raskrikavanje.rs/page.php?id=Za-pola-godine-vise-od-400-lazi-na-naslovnicama-cetiri-tabloida-488
https://www.raskrikavanje.rs/page.php?id=Za-pola-godine-vise-od-400-lazi-na-naslovnicama-cetiri-tabloida-488
https://www.rts.rs/page/magazine/sr/story/411/film-i-tv/3612995/internet-napreduje-ali-televizija-se-i-dalje-gleda.html
https://www.rts.rs/page/magazine/sr/story/411/film-i-tv/3612995/internet-napreduje-ali-televizija-se-i-dalje-gleda.html
https://insajder.net/sr/sajt/tema/18855/TA%C4%8CKA-2-Mediji-kao-mehanizam-uz-pomo%C4%87-kojeg-se-lak%C5%A1e-vlada-(EMISIJA).htm
https://insajder.net/sr/sajt/tema/18855/TA%C4%8CKA-2-Mediji-kao-mehanizam-uz-pomo%C4%87-kojeg-se-lak%C5%A1e-vlada-(EMISIJA).htm


Systematic production of disinformation, hate speech and propaganda

16

THE SERBIAN MEDIA SYSTEM SIGNIFICANTLY MARKED BY A MEDIA THAT 
SYSTEMATICALLY SPREADS DISINFORMATION, HATE SPEECH AND PROPAGANDA

in the negative representation of the opposition party and their boycott 
of the elections, as well as of their leaders. Those parties were negatively 
portrayed 90% and their leaders 97% of the time on this television channel 
(BIRODI, 2020:6). The situation was no different in the period before the 
election campaign: monitoring of the main news on television channels 
with national coverage conducted by the Center for Research, Transparency 
and Accountability (CRTA) shows that among the five most represented 
politicians, the only representative of the opposition, Dragan Đilas, is also 
the only primarily negatively portrayed actor, with his most negative portrayal 
being once again on Pink TV (CRTA, 2020:12). Quantitative-qualitative 
analysis of the main news programme of this television channel conducted 
by the Novi Sad School of Journalism shows an “extremely high” percentage 
of journalistic bias towards the topic and the subject, reflected in the fact that 
Pink journalists and editors did not sanction or leave out “statements with 
offensive elements against opposition representatives” (Valić Nedeljković 
and Isakov, 2020:24). As an example of Pink’s journalistic bias, there is an 
article that begins with the words: “On another fabrication of the Alliance for 
Serbia” (Ibid:25), with a similar tone being highlighted in the analysis of this 
television channel’s morning show, in which the host Predrag Sarapa uses 
the phrases “Đilas’ madness” and “empty dreams of the opposition” (Ibid:80-
81). In addition, Pink is characterized by open letters from the channel’s 
owner, Željko Mitrović, intended for his political dissidents, which are read 
in their entirety in the main news programmes by the newscaster. In these 
letters, Mitrović uses “extremely inappropriate language and insults against 
the person he is talking about” (Ibid:17).

For the Belgrade local elections of 2018, according to the monitoring of 
Transparency Serbia, in support of the electoral list around the SNS, as well 
as in the feature stories that speak negatively about the opposition, Pink and 
local Studio B were in the lead (Transparency Serbia, 2018). However, this 
television channel came into the spotlight in December of the same year, 
when its reporter Barbara Životić, in her live coverage of the civil protests 
“Stop the Bloody Shirts”, labelled Dragan Đilas as the organizer of the protest 
and described the protest slogan as astounding hypocrisy as the protest 
organizers call for “lynching, rape, violence, coup” (zivstepa, 2018). Numerous 
reactions and condemnations of relevant persons and associations 
followed. However, the fact that this is not an isolated case is supported 
by a similar example from this year (2020), when the newscaster of Studio 
B’s news programme stated that “The alliance led by the media tycoon and 
kleptomaniac Đilas, the bully and fascist Obradović and the international 
fraud Jeremić today showed all its misery and sleaziness, as well as there 
being no limit for them in their desire to humiliate and harm Serbia and the 
Serbian people” (Direktno, 2020:p.5).

Another example of the use of hate speech to defend the governing structure, 
which was not prosecuted or sanctioned despite the report, is the ethnic 
profiling and discrediting of Professor Sinani of the University of Belgrade 
on the basis of his ethnicity, in the morning show of commercial television 



Systematic production of disinformation, hate speech and propaganda

17

THE SERBIAN MEDIA SYSTEM SIGNIFICANTLY MARKED BY A MEDIA THAT 
SYSTEMATICALLY SPREADS DISINFORMATION, HATE SPEECH AND PROPAGANDA

Happy. The host insultingly pointed out the professor’s nationality for the 
purpose of defending the Minister of Finance Siniša Mali, whose doctorate 
was being investigated at that time due to suspicion that it was plagiarism22, 
which has been proven in the meantime. After that, the criminal charges 
against Milomir Marić, the editor of Happy TV, were filed by the Slavko Ćuruvija 
Foundation and media associations; however, the Higher Public Prosecutor’s 
Office rejected the criminal charges23. 

22 “Marić stated in the programme that Hashim Thaci and Ramush Haradinaj would decide on the 
doctorate, explaining that “one of their representatives is a member of that commission”, alluding to 
Sinani. “He cannot be a moral judge. How do we know what Thaci and Haradinaj told him? ” (...) The 
media also reported that Marić had highlighted Sinani’s “suspicious surname” and said that he could not 
be a moral judge, because in Kosovo, “Thaci and Haradinaj would shoot a Serb who would try to do so”.” 
(Insajder (2020). REM initiated proceedings against TV Happy for insulting Professor Sinani; Prosecutor’s 
Office: We will act within our authority (online). Available at: https://insajder.net/sr/sajt/vazno/15709/REM-
pokrenuo-postupak-protiv-TV-Hepi-zbog-vre%C4%91anja-profesora-Sinanija;-Tu%C5%BEila%C5%A1tvo-
Delova%C4%87emo-u-okviru-ovla%C5%A1%C4%87enja.htm (accessed on: 28 June 2020)
23  Kolundžija, D. (2020)  The Third Basic Prosecutor’s Office also rejected the criminal charges against 
Milomir Marić. (online) Slavko Ćuruvija Foundation. Available at:  https://www.slavkocuruvijafondacija.rs/i-
trece-osnovno-tuzilastvo-odbacilo-krivicnu-prijavu-protiv-milomira-marica/ (accessed on: 25 June 2020)

https://insajder.net/sr/sajt/vazno/15709/REM-pokrenuo-postupak-protiv-TV-Hepi-zbog-vre%C4%91anja-profesora-Sinanija;-Tu%C5%BEila%C5%A1tvo-Delova%C4%87emo-u-okviru-ovla%C5%A1%C4%87enja.htm
https://insajder.net/sr/sajt/vazno/15709/REM-pokrenuo-postupak-protiv-TV-Hepi-zbog-vre%C4%91anja-profesora-Sinanija;-Tu%C5%BEila%C5%A1tvo-Delova%C4%87emo-u-okviru-ovla%C5%A1%C4%87enja.htm
https://insajder.net/sr/sajt/vazno/15709/REM-pokrenuo-postupak-protiv-TV-Hepi-zbog-vre%C4%91anja-profesora-Sinanija;-Tu%C5%BEila%C5%A1tvo-Delova%C4%87emo-u-okviru-ovla%C5%A1%C4%87enja.htm
https://www.slavkocuruvijafondacija.rs/i-trece-osnovno-tuzilastvo-odbacilo-krivicnu-prijavu-protiv-milomira-marica/
https://www.slavkocuruvijafondacija.rs/i-trece-osnovno-tuzilastvo-odbacilo-krivicnu-prijavu-protiv-milomira-marica/


Ownership and financial sources of media that systematically 
spread hate speech, disinformation and propaganda

18

THE SERBIAN MEDIA SYSTEM SIGNIFICANTLY MARKED BY A MEDIA THAT 
SYSTEMATICALLY SPREADS DISINFORMATION, HATE SPEECH AND PROPAGANDA

Observed narratives that spread hate speech, propaganda and disinformation 
indicate the primary mission of tabloids and pro-regime television in Serbia—
to favour or defend the current regime and fight with political dissidents, 
as well as encourage hatred towards members of individual nations in the 
region and vulnerable social groups. Several different methodologies have 
been noticed as a way to achieve this. First of all, a direct attack on any 
important actor who tries to criticize the regime, then spinning the public with 
a sensationalist story, which often has elements of hate speech and contains 
disinformation, as well as continually keeping citizens in fear of new conflicts 
in the region while ignoring current topics of public interest.

Numerous reports by media researchers and investigative journalists point 
to a close link between the media spreading fake news, hate speech and 
propaganda with the governing structure. 

Dragan Vučićević, owner and editor-in-chief of the tabloid Informer, openly 
supports the Serbian Progressive Party in his public appearances and 
articles, as well as the editorial policy of his media, which could be seen in 
the analysis presented earlier in the article. It was precisely Informer that was 
awarded 14,800,000 dinars in the competitions for project co-financing of the 
media during 2017 and 2018 (EUR 123,000). 

Saša Blagojević, the owner of the tabloid Alo and TV Studio B, media that 
unequivocally support the current government, while at the same time 
being characterized by fake news, propaganda and hate speech, received 
multimillion amounts from the city of Belgrade through project co-financing 
of the media: 

“As usual, the city television channel Studio B was awarded even more than 17 
million dinars for three projects (EUR 143,000.00). If we take into account that 
since last year, the owner of that television channel, Saša Blagojević, who also 
owns the company that publishes Alo, and who received five and a half million 
dinars in this competition for the project ‘I love Belgrade’, 22.5 million dinars 
(EUR 1,875,000) were poured into the same coffers, i.e. almost a third of the 
entire amount. According to media reports, businessman Saša Blagojević is 
a school mate and close acquaintance of the current Minister of Finance and 
former Mayor of Belgrade Siniša Mali” (Nikoletić, 2019).24

During 2017 and 2018, the owner of the tabloid Kurir, Igor Žeželj, received 
RSD 850,000 (EUR 7,000) from the government through project co-financing, 

24  Nikoletić, I., (2019). Millions to tabloids and companies associated with the progressives (online). 
Danas. Available at: https://www.danas.rs/drustvo/milioni-tabloidima-i-firmama-povezanim-sa-
naprednjacima/ (accessed on: 25 June 2020)

4.  OWNERSHIP AND FINANCIAL SOURCES OF 
MEDIA THAT SYSTEMATICALLY SPREAD HATE 
SPEECH, DISINFORMATION AND PROPAGANDA

https://www.danas.rs/drustvo/milioni-tabloidima-i-firmama-povezanim-sa-naprednjacima/
https://www.danas.rs/drustvo/milioni-tabloidima-i-firmama-povezanim-sa-naprednjacima/


Ownership and financial sources of media that systematically 
spread hate speech, disinformation and propaganda

19

THE SERBIAN MEDIA SYSTEM SIGNIFICANTLY MARKED BY A MEDIA THAT 
SYSTEMATICALLY SPREADS DISINFORMATION, HATE SPEECH AND PROPAGANDA

and there are indications that the work of this tabloid is also supported by the 
public company Telekom Srbija (Insajder, 2020)25.

The tabloid Srpski Telegraf, which received the most money from the 
government during 2017 and 2018 through project co-financing – RSD 
17,207,000 (EUR 143,000)26 (Raskrikavanje, 2019) has four owners, one of 
whom—Lazar Simić—was found to have a connection with the governing 
structure: “According to data from KRIK’s database of politicians’ property, 
Lazar Simić is a lawyer who worked in the office of Igor Isailović, a business 
partner of Prime Minister Ana Brnabić and the right hand of former Belgrade 
mayor and now finance minister Siniša Mali.” (Vučić, M. and Radojević, V. 
2020)27 

Željko Mitrović, the owner of Pink television, has openly supported every 
government through the work of this television channel since its foundation, 
which was confirmed by the media advisor to the current president of Serbia, 
Suzana Vasiljević: “Željko Mitrović was a friend of both Boris Tadić and Zoran 
Đinđić, which means that Željko Mitrović was a friend of everyone in power” 
(Insajder, 2020).28 Pink Television and the tabloid print media are connected 
business- and programme-wise. Thus, the editor of Informer was the author 
and host of the political show on Pink TV “Teška reč”, for which Pink paid 
Informer multimillion amounts, far beyond the market value, while at the 
same time the content of the show was characterized by their usual practice 
of supporting the current regime.29 The fact that Pink TV has certain privileges 
and government support for the content it broadcasts is also evidenced by 
the data that shows that this television channel has been allowed to defer the 
repayment of the tax debt for the previous four years, in the amount of RSD 
1.52 billion (EUR 12,600,000). 30 

The following table shows, through different categories, the ownership 
structure, as well as the circulation and share of the media that are leaders in 
spreading propaganda, disinformation and hate speech in Serbia. 

25  Insajder. (2020). Available at: https://insajder.net/sr/sajt/tema/18855/TA%C4%8CKA-2-Mediji-kao-
mehanizam-uz-pomo%C4%87-kojeg-se-lak%C5%A1e-vlada-(EMISIJA).htm (accessed on: 25 June 2020)
26  Raskrikavanja. (2019). Available at: https://www.raskrikavanje.rs/kesformisanje/ 
(accessed on: 25 June 2020)
27  Vučić, M. and Radojević, V. (2020). At least 945 fake news stories on the front pages of four tabloids 
in 2019 (online). Raskrikavanje. Available at: https://www.raskrikavanje.rs/page.php?id=557 
(accessed on: 25 June 2020)
28  Insajder (2020). Available at: https://insajder.net/sr/sajt/tema/18750/Ta%C4%8Dka-prvi-deo-(VIDEO).
htm (accessed on: 25 June 2020)
29  Kostić, V. and Čodanović, N. (2020). Pink paid millions for Vučićević’s show (online). CINS. Available 
at: https://www.cins.rs/milionske-isplate-pinka-za-vucicevicevu-emisiju/ (accessed on: 29 June 2020)
30  Milivojević, A. (2019). Millions from the citizens’ pockets go to entitled media. (online). CINS. 
Available at: https://www.cins.rs/podobnim-medijima-milioni-iz-dzepa-gradjana/?fbclid=IwAR296srLax7Nu
pn3C6olS9IT5lTXqy4Nia8Ph7w8m5z51ZZVJzn88gH3WDM (accessed on: 28 May 2020)

https://insajder.net/sr/sajt/tema/18855/TA%C4%8CKA-2-Mediji-kao-mehanizam-uz-pomo%C4%87-kojeg-se-lak%C5%A1e-vlada-(EMISIJA).htm
https://insajder.net/sr/sajt/tema/18855/TA%C4%8CKA-2-Mediji-kao-mehanizam-uz-pomo%C4%87-kojeg-se-lak%C5%A1e-vlada-(EMISIJA).htm
https://www.raskrikavanje.rs/kesformisanje/
https://www.raskrikavanje.rs/page.php?id=557
https://insajder.net/sr/sajt/tema/18750/Ta%C4%8Dka-prvi-deo-(VIDEO).htm
https://insajder.net/sr/sajt/tema/18750/Ta%C4%8Dka-prvi-deo-(VIDEO).htm
https://www.cins.rs/milionske-isplate-pinka-za-vucicevicevu-emisiju/
https://www.cins.rs/podobnim-medijima-milioni-iz-dzepa-gradjana/?fbclid=IwAR296srLax7Nupn3C6olS9IT5lTXqy4Nia8Ph7w8m5z51ZZVJzn88gH3WDM
https://www.cins.rs/podobnim-medijima-milioni-iz-dzepa-gradjana/?fbclid=IwAR296srLax7Nupn3C6olS9IT5lTXqy4Nia8Ph7w8m5z51ZZVJzn88gH3WDM


Ownership and financial sources of media that systematically 
spread hate speech, disinformation and propaganda

20

THE SERBIAN MEDIA SYSTEM SIGNIFICANTLY MARKED BY A MEDIA THAT 
SYSTEMATICALLY SPREADS DISINFORMATION, HATE SPEECH AND PROPAGANDA

THE OWNER OF SEVERAL MEDIA COVERED BY THE ANALYSIS
Table 4

OWNER
MEDIA 
OWNED BY 
HIM

COMPANIES 
OWNED BY HIM 
IN THE MEDIA 
SECTOR

COMPANIES 
OWNED BY HIM 
THAT ARE NOT 
IN THE MEDIA 
SECTOR

RELATIONS 
WITH THE 
GOVERNMENT/
POLITICIANS

Saša 
Blagojević Alo, Studio B

Global Media 
Technology (owner 
of Studio B)

Marketing and 
consulting 
agency Trilenium

The media state 
that Blagojević 
is a friend of 
the Minister of 
Finance, Siniša 
Mali, with whom 
he went to 
school31

REACH AND OWNERSHIP OF MEDIA THAT SYSTEMATICALLY 
SPREAD HATE SPEECH, DISINFORMATION AND PROPAGANDA
Table 3

MEDIA CIRCULATION/
SHARE

MEDIA 
GROUP OWNER

RECENT 
CHANGE IN 
OWNERSHIP

INFORMER
135,874 printed 
copies
100,239 copies sold

/ Dragan Vučićević 
100% /

ALO
75,027 printed 
copies
45,652 copies sold

/ Saša Blagojević 100%
Ringier Axel 
Springer owned 
it until 2017

SRPSKI 
TELEGRAF 2% /

Ljubomir Dabović 55%
Lazar Simić 15%
Milan Lađević 15%
Saša Milovanović 15%

/

KURIR
69,325 printed 
copies
41,223 copies sold

Adrija 
medija 
grupa

Igor Žeželj 100% /

PINK 15,46% / Željko Mitrović 100% /

STUDIO B 0,6% / Saša Blagojević 
59,75%

It was owned 
by Maksim 
medija (Ružica 
Krdžić) until 
2018

HEPI 9,03% / Predrag Ranković 
100% /

31

31 Nikoletić, I. (2020). State millions to fund lies, hate and government propaganda (online). Danas. 
Available at: https://www.cenzolovka.rs/drzava-i-mediji/drzavni-milioni-za-finansiranje-lazi-mrznje-i-
propagande-vlasti/  (accessed on: 25 June 2020)

https://www.cenzolovka.rs/drzava-i-mediji/drzavni-milioni-za-finansiranje-lazi-mrznje-i-propagande-vlasti/ 
https://www.cenzolovka.rs/drzava-i-mediji/drzavni-milioni-za-finansiranje-lazi-mrznje-i-propagande-vlasti/ 


Propaganda of media with the national frequency

21

THE SERBIAN MEDIA SYSTEM SIGNIFICANTLY MARKED BY A MEDIA THAT 
SYSTEMATICALLY SPREADS DISINFORMATION, HATE SPEECH AND PROPAGANDA

5.   PROPAGANDA OF MEDIA WITH THE 
NATIONAL FREQUENCY

Media unprofessionalism, as a symptom of a lack of autonomy, is a general 
feature of the media in Serbia, while reasoned debate or criticism, as well 
as fact-based professional reporting, can be seen in a very small number of 
media. The latest Freedom House report cites N1 television and the daily 
newspaper Danas as examples of professional media, pointing out that their 
influence is limited (Šajkaš, M., 2020).32

Propaganda bias and the use of illegal practices are primarily the characteristics 
of tabloids in their print and online editions, although such approaches can 
also be seen on television channels with the national frequency. In Serbia, two 
public broadcasting services currently have the national frequency—RTS and 
RTV, as well as commercial television channels B92, Prva, Pink and Happy. 
Although public broadcasting services and some commercial television 
channels (except Pink and Happy TV) do not use open and systematic 
propaganda reporting and direct hate speech, nor is the disinformation in 
their programmes produced in a systematic way, research has shown that 
their coverage of important topics serves the same purpose—the promotion 
of the governing structure and the simultaneous discrediting or invisibility of 
political dissidents and critics of the government. These conclusions were 
reached through several studies conducted by organizations in Serbia. Thus, 
CINS investigative journalists came into possession of an unpublished REM 
report on media coverage during the 2016 election campaign, from which 
it can be concluded that “almost all television channels with the national 
frequency broadcast shows, regular and special, in which Vučić was mostly 
promoted” (Kostić, V. and Đorđević, D, 2019).33 After monitoring the main 
news programmes of commercial television channels with the national 
frequency, the researchers of the Novi Sad School of Journalism concluded 
that these programmes “avoid all scandals or sensitive topics that could 
indicate that political and economic elites and centres of power are not doing 
the job for which they have been adequately mandated by citizens and/or are 
not credible people themselves” (Valić Nedeljković and Isakov, 2020:104). 
At the same time, BIRODI, after monitoring national television channels and 
N1 television, concludes that “most pro-regime private television channels 
have almost no neutral content, that is, analytical, objective shows and 
confrontations, but are instead dominated exclusively by advertising, praise, 
propaganda and PR materials, when it comes to the leaders of the current 
government” (Nikoletić, I, 2020).34

32  Šajkaš, M. (2020). Freedom House report: Serbia is abandoning democratic principles, most of the 
media are under the control of the ruling party (online). Cenzolovka. Available at: https://www.cenzolovka.
rs/pritisci-i-napadi/izvestaj-fridom-hausa-srbija-napusta-demokratske-principe-vecina-medija-pod-
kontrolom-vladajuce-stranke/ (accessed on: 25 June 2020)
33  Kostić, V. and Đorđević, D. (2019). A secret REM report: Television channels in the service of Vučić 
before the elections. (online). CINS. Available at: https://www.cins.rs/tajni-izvestaj-rem-a-televizije-pred-
izbore-u-sluzbi-vucica/ (accessed on: 25 June 2020)
34  Nikoletić, I. (2020). RTS criticized Vučić for an entire 13 seconds in a month and a half. (online). 
Danas. Available at: https://www.danas.rs/drustvo/rts-kritikovao-vucica-citavih-13-sekundi-za-mesec-i-po-
dana/ (accessed on: 25 June 2020)

https://www.cenzolovka.rs/pritisci-i-napadi/izvestaj-fridom-hausa-srbija-napusta-demokratske-principe-vecina-medija-pod-kontrolom-vladajuce-stranke/
https://www.cenzolovka.rs/pritisci-i-napadi/izvestaj-fridom-hausa-srbija-napusta-demokratske-principe-vecina-medija-pod-kontrolom-vladajuce-stranke/
https://www.cenzolovka.rs/pritisci-i-napadi/izvestaj-fridom-hausa-srbija-napusta-demokratske-principe-vecina-medija-pod-kontrolom-vladajuce-stranke/
https://www.cins.rs/tajni-izvestaj-rem-a-televizije-pred-izbore-u-sluzbi-vucica/
https://www.cins.rs/tajni-izvestaj-rem-a-televizije-pred-izbore-u-sluzbi-vucica/
https://www.danas.rs/drustvo/rts-kritikovao-vucica-citavih-13-sekundi-za-mesec-i-po-dana/
https://www.danas.rs/drustvo/rts-kritikovao-vucica-citavih-13-sekundi-za-mesec-i-po-dana/


Propaganda of media with the national frequency

22

THE SERBIAN MEDIA SYSTEM SIGNIFICANTLY MARKED BY A MEDIA THAT 
SYSTEMATICALLY SPREADS DISINFORMATION, HATE SPEECH AND PROPAGANDA

The practice of biased and incomplete reporting on important 
social issues, which also promotes the governing structure, can 
also be attributed to public broadcasting services. During 2019, 
the Novi Sad School of Journalism analyzed the work of public 
broadcasting services and found that both RTS and RTV left out 
topics of public interest from their reporting, topics that would 
jeopardize the transparency of work of state institutions and 
unsuccessful operations of public companies, as well as cover 
up scandals and cases of corruption. Also, manipulative and self-
promotional statements of high state officials, as well as direct hate 
speech, were broadcast without critical review (an example of that 
is the addressing of Albanians as Shiptars, done by the Minister 
of Defence Aleksandar Vulin, and RTV did not distance itself from 
such a statement, nor did it criticize it) (Valić Nedeljković and Isakov, 
2020).

Although neither RTS nor RTV can be characterized as generators, nor as 
constant broadcasters of disinformation or hate speech, investigative 
journalists still notice that some of the public broadcasting services publish 
disinformation. By searching for deconstructed fake news on the Fakenews 
tragač portal, analysts of this platform for the analysis of the credibility of 
reporting found that RTV ranks 14th on the ranking list of media that publish 
fake news. Among such content on RTV was a news story in which the 
victim of violence was presented as a hooligan (Fakenews tragač, 2019),35 
as well as false news about the owner of a bakery in Belgrade who allegedly 
showed the symbol of Greater Albania with his hands (Čovs, L, 2019).36 At 
the same time, RTS rarely publishes fake news, so the fake news published in 
September 2019 served all the more to confirm the findings of both indirect 
and direct support for the governing structure. On that occasion, RTS, in its 
main news, published a tweet by the editor of the tabloid Informer, Dragan 
Vučićević, in which he accused the president of the opposition Democratic 
Party, Zoran Lutovac, of keeping a framed photo in his office showing him 
(Dragan Vučićević) behind bars. After this, numerous media associations 
and journalists reacted; however, RTS did not further mention this mistake. 
(Živanović, K, 2019).37

Who are the owners and how are the television channels with the national 
frequency, included in this group of media in which the use of a biased 
propaganda approach for the purpose of promoting the current government 
has been noticed occasionally or around certain topics, financed? According 
to the Law on Public Broadcasting Services, public broadcasting services 

35  Fakenews tragač. (2019). Public broadcasting service of Vojvodina in the service of lies: it is the 
victim’s fault. (online). Available at: https://fakenews.rs/2019/10/16/javni-servis-vojvodine-u-sluzbi-lazi-
kriva-je-zrtva/ (accessed on:25 June 2020)
36  Čovs, L. (2019). Bread and circuses with human lives. (online). Fakenews tragač. Available at: https://
fakenews.rs/2019/05/01/hleba-i-igara-ljudskim-zivotima/ (accessed on: 25 June 2020)
37  Živanović, K. (2019). Why did RTS quote Informer’s lies in their news? (online). Danas. Available at: 
https://www.danas.rs/drustvo/zasto-je-rts-u-vestima-citirao-informerove-lazi/ 
(accessed on: 25 June 2020)

RTS and RTV left 
out topics of public 
interest from their 
reporting, topics that 
would jeopardize the 
transparency of work of 
state institutions and 
unsuccessful operations 
of public companies, 
as well as cover up 
scandals and cases of 
corruption. 

https://fakenews.rs/2019/10/16/javni-servis-vojvodine-u-sluzbi-lazi-kriva-je-zrtva/
https://fakenews.rs/2019/10/16/javni-servis-vojvodine-u-sluzbi-lazi-kriva-je-zrtva/
https://fakenews.rs/2019/05/01/hleba-i-igara-ljudskim-zivotima/
https://fakenews.rs/2019/05/01/hleba-i-igara-ljudskim-zivotima/
https://www.danas.rs/drustvo/zasto-je-rts-u-vestima-citirao-informerove-lazi/


Propaganda of media with the national frequency

23

THE SERBIAN MEDIA SYSTEM SIGNIFICANTLY MARKED BY A MEDIA THAT 
SYSTEMATICALLY SPREADS DISINFORMATION, HATE SPEECH AND PROPAGANDA

are financed through a subscription mechanism, which is mandatory for all 
citizens who have an electricity meter, then from the budget of the Republic 
of Serbia, under strictly limited conditions, as well as from other sources of 
income.  

At the same time, commercial television channels with the national frequency 
have very concentrated private ownership, which can be seen in the tables 
below. The change in the ownership of Prva and B92 television channels 
happened in 2018 with numerous suspicions that the state then re-entered 
the ownership of private media through the public company Telekom Srbija: 
“Srđan Milovanović, the former owner of the Kopernikus cable system, 
bought two television channels with the national frequency – B92 and Prva, 
from the Greek Antenna Group at the end of 2018. Due to the transaction that 
took place between Telekom, Kopernikus Cable System and two television 
channels in just one month, the public got the impression that the state 
had thus become the owner of two television channels through Telekom” 
(Insajder, 2020).38

38  Insajder. (2020). Available at: https://insajder.net/sr/sajt/tema/18750/Ta%C4%8Dka-prvi-deo-
(VIDEO).htm (accessed on: 25 June 2020)

THE OWNER OF SEVERAL MEDIA COVERED BY THE ANALYSIS
Table 6

OWNER
MEDIA 
OWNED BY 
HIM

COMPANIES 
OWNED BY HIM 
IN THE MEDIA 
SECTOR

COMPANIES 
OWNED BY HIM 
THAT ARE NOT 
IN THE MEDIA 
SECTOR

RELATIONS 
WITH THE 
GOVERNMENT/
POLITICIANS

Srđan 
Milovanović

Prva TV, 
Prva TV 
(Montenegro), 
B92, B92.rs, 
Prva.rs, Play 
radio + cable 
channels

Kopernikus 
production, 
Content & Rights

Kopernikus Hotel 
Prag, Kopernikus 
Logistics, 
Kopernikus Hotels 
and Restaurants, 
Kopernikus Real 
Estate, Partner 
Gradnja ZND, 
Kopernikus Cars 
(Switzerland)

brother of 
Zvezdan 
Milovanović, a 
senior official of 
the ruling SNS

REACH AND OWNERSHIP OF MEDIA OUTLETS WHERE 
PROPAGANDA REPORTING HAS BEEN OBSERVED
Table 5

MEDIA SHARE MEDIA GROUP OWNER
RECENT 
CHANGE IN 
OWNERSHIP

PRVA 9,63% Kopernikus 
corporation

Srđan Milovanović 
100%

Owned by Antena 
Group until 2018

B92 
(previously O2) 4,58% Kopernikus 

corporation
Srđan Milovanović 
100%

Owned by Antena 
Group until 2018

https://insajder.net/sr/sajt/tema/18750/Ta%C4%8Dka-prvi-deo-(VIDEO).htm
https://insajder.net/sr/sajt/tema/18750/Ta%C4%8Dka-prvi-deo-(VIDEO).htm


 Conclusion

24

THE SERBIAN MEDIA SYSTEM SIGNIFICANTLY MARKED BY A MEDIA THAT 
SYSTEMATICALLY SPREADS DISINFORMATION, HATE SPEECH AND PROPAGANDA

6.   CONCLUSION

Many years of attempts to ensure media autonomy and reporting in the 
public interest, starting with the adoption of the Law on Public Information 
and Media, abolition and sale of state ownership in the media to private 
owners, and the introduction of co-financing of media projects of public 
interest, to the establishment of regulatory and self-regulatory bodies – 
REM and the Press Council, indicate that there is a formal basis for the work 
of professional media that would report in the public interest. However, 
inadequate sanctioning of controversial media practices, as well as abuse of 
the mechanism for co-financing media projects, which results in co-financing 
of media that systematically place content that spreads disinformation, hate 
speech and propaganda, indicate that the formal legal framework is not 
functional. 

Civil society in Serbia has mechanisms and platforms that monitor 
and analyze the work and funding of the media, such as the 
research portals Fakenews tragač, Raskrikavanje, BIRODI, CINS 
and BIRN. The self-regulatory body of the Press Council is also 
active. They all continuously deconstruct media manipulations 
and disinformation and point out violations of laws and codes. 
However, their work is subject to insults and threats from high-
ranking state officials, who even obstruct their work with numerous 
lawsuits.39

The citizens of Serbia are primarily presented with media content in which 
topics of public interest are neglected, i.e. these topics are dealt with by short-
reach media, whose reports are neglected or attacked by media with national 
coverage. At the same time, citizens are systematically provided with content 
that propagates power, spreads disinformation and incites hatred towards 
dissidents or neighbouring nations. In that way, the general public is prevented 
from accessing credible information and developing critical awareness. In 
most media outlets, which place controversial narratives, research has shown 
a close connection between media owners and governing structures. These 
indicators point to the possibility that the sustention and spread of such a 
media model in Serbia is in the interest of the current governing structure, 
in order to keep citizens in a constant state of existential concern through 
the media, with daily encouragement of polarization, hatred and intolerance. 
Through the most popular television channels and newspapers, citizens 
are deceived by the media being silent about issues and problems of public 
interest, along with simultaneous hateful, disinformation and propaganda 
attacks on anyone who tries to point to any of the problems or abuses. The 
state uses the money of its citizens to pay and support the media to deceive 

39  Jovanović, B. (2018). Popović’s fourth lawsuit against KRIK (online). Krik. Available at: https://www.
krik.rs/cetvrta-popoviceva-tuzba-protiv-krik-a/ (accessed on: 25 June 2020);
Vojinović, M. (2020). Vučić: Danilo is an honest young man, I promise I will defeat their lies (online). Krik. 
Available at: https://www.krik.rs/vucic-danilo-je-posten-mladic-obecavam-pobedicu-njihove-lazi/ 
(accessed on: 25 June 2020)

The citizens of Serbia are 
primarily presented with 
media content in which 
topics of public interest 
are neglected, i.e. these 
topics are dealt with by 
short-reach media.

https://www.krik.rs/cetvrta-popoviceva-tuzba-protiv-krik-a/
https://www.krik.rs/cetvrta-popoviceva-tuzba-protiv-krik-a/
https://www.krik.rs/vucic-danilo-je-posten-mladic-obecavam-pobedicu-njihove-lazi/


 Conclusion

25

THE SERBIAN MEDIA SYSTEM SIGNIFICANTLY MARKED BY A MEDIA THAT 
SYSTEMATICALLY SPREADS DISINFORMATION, HATE SPEECH AND PROPAGANDA

those same citizens, which is an obvious sign of the non-functioning of the 
democratic media system. Such a media policy is not in the interest of the 
citizens. It is possible to assume that the goal of such a policy is to maintain 
power, control state resources and public opinion. 

Deception with constant encouragement of hatred and intolerance ultimately 
leads to passivation of citizens and their refusal to participate in public life. 
The work of public institutions thus remains completely non-transparent, left 
to elected representatives, who will not report their work to the citizens but 
will leave it to them to fight media-constructed battles in which the citizens 
themselves will remain eternal and the only losers. 
       



Policy recommendations 

26

THE SERBIAN MEDIA SYSTEM SIGNIFICANTLY MARKED BY A MEDIA THAT 
SYSTEMATICALLY SPREADS DISINFORMATION, HATE SPEECH AND PROPAGANDA

7.   POLICY RECOMMENDATIONS               

• The Assembly should amend the Law on Public Information and Media 
in order to prevent abuses in the selection of the commission for project 
co-financing of media projects of public interest and establish an efficient 
system of decision-making on co-financing that prevents public funds from 
being allocated to media violating legislation and ethical norms.

• The Assembly should amend the Law on Public Information and Media in 
order to avoid the possibility of political influence when electing members of 
the Regulatory Authority for Electronic Media.

• The judiciary should review case-law regarding the sanctioning of cases of 
spreading hate speech, disinformation and propaganda in the media.

• The government should legally prescribe a mandatory media register that 
could transparently monitor media ownership, revenues, expenditures and 
ways of financing registered media.

• Media associations should create a proposal for a regulatory framework for 
the placement of content of public importance in the online sphere, which 
would prescribe significant transparency and credibility of these media 
platforms and a system of responsibility for the placement of unverified 
information and hate speech.

• Independent journalists’ associations should organize advocacy campaigns 
to change media policy and the media system, based on investigative findings 
on institutional abuses that have allowed the spread of hate speech, false 
news and propaganda, and the operation of a media model based on these 
controversial practices.



Literature and sources

27

THE SERBIAN MEDIA SYSTEM SIGNIFICANTLY MARKED BY A MEDIA THAT 
SYSTEMATICALLY SPREADS DISINFORMATION, HATE SPEECH AND PROPAGANDA

Barbara dethroned, Studio B has a new “star” (2020). Direktno. Accessed on: 
17 June 2020 at https://direktno.rs/beograd/251173/barbara-skinuta-sa-
trona-studio-b-ima-novu-zvezdu.html   

Bojković, B. (2019). The Internet is advancing, but television is still being 
watched (online). RTS. Available at: https://www.rts.rs/page/magazine/sr/
story/411/film-i-tv/3612995/internet-napreduje-ali-televizija-se-i-dalje-gleda.
html

Cenzolovka (2020). Academic Action asks REM to ban the broadcasting of 
Pink, Happy and Studio B. (online). Available at: https://www.cenzolovka.rs/
pritisci-i-napadi/akademska-akcija-od-rem-trazi-zabranu-emitovanja-pinka-
hepija-i-studija-b/

Čovs, L. (2019). Bread and circuses with human lives. (online). Fakenews 
tragač. Available at: https://fakenews.rs/2019/05/01/hleba-i-igara-ljudskim-
zivotima/  

Đorđević, J. (2019). How Informer’s mathematics “proves” that almost all 
Croats are Ustashas. (online). Raskrikavanje. Available at: https://www.
raskrikavanje.rs/page.php?id=Kako-Informerova-matematika-dokazuje-da-
su-skoro-svi-Hrvati-ustase--373 

Đorđević, J. and Radojević, V. (2019).  More than 700 lies on the front pages 
of three tabloids in 2018 (online). Raskrikavanje. Available at:  https://www.
raskrikavanje.rs/page.php?id=Vise-od-700-lazi-na-naslovnim-stranama-tri-
tabloida-u-2018--godini-346

Fakenews tragač (2020). Hubs and networks of manipulation (online). 
Available at: https://fakenews.rs/2020/03/31/habovi-i-mreze-manipulacija/

Fakenews tragač. (2019). Public broadcasting service of Vojvodina in the 
service of lies: it is the victim’s fault. (online). Available at: https://fakenews.
rs/2019/10/16/javni-servis-vojvodine-u-sluzbi-lazi-kriva-je-zrtva/

Fakenews tragač (2019). War is the cheapest word of the Serbian tabloids. 
(online). Available at: https://fakenews.rs/2019/03/11/rat-je-najjeftinija-rec-
srpskih-tabloida/

Gemisu audience. Available at: https://rating.gemius.com/rs/tree/32  

Insajder. (2020). Available at: https://insajder.net/sr/sajt/tema/18750/
Ta%C4%8Dka-prvi-deo-(VIDEO).htm

Insajder (2020). Available at: https://insajder.net/sr/sajt/tema/18855/
TA%C4%8CKA-2-Mediji-kao-mehanizam-uz-pomo%C4%87-kojeg-se-
lak%C5%A1e-vlada-(EMISIJA).htm 

Literature and sources

https://direktno.rs/beograd/251173/barbara-skinuta-sa-trona-studio-b-ima-novu-zvezdu.html
https://direktno.rs/beograd/251173/barbara-skinuta-sa-trona-studio-b-ima-novu-zvezdu.html
https://www.rts.rs/page/magazine/sr/story/411/film-i-tv/3612995/internet-napreduje-ali-televizija-se-i-dalje-gleda.html
https://www.rts.rs/page/magazine/sr/story/411/film-i-tv/3612995/internet-napreduje-ali-televizija-se-i-dalje-gleda.html
https://www.rts.rs/page/magazine/sr/story/411/film-i-tv/3612995/internet-napreduje-ali-televizija-se-i-dalje-gleda.html
https://www.cenzolovka.rs/pritisci-i-napadi/akademska-akcija-od-rem-trazi-zabranu-emitovanja-pinka-hepija-i-studija-b/
https://www.cenzolovka.rs/pritisci-i-napadi/akademska-akcija-od-rem-trazi-zabranu-emitovanja-pinka-hepija-i-studija-b/
https://www.cenzolovka.rs/pritisci-i-napadi/akademska-akcija-od-rem-trazi-zabranu-emitovanja-pinka-hepija-i-studija-b/
https://fakenews.rs/2019/05/01/hleba-i-igara-ljudskim-zivotima/
https://fakenews.rs/2019/05/01/hleba-i-igara-ljudskim-zivotima/
https://www.raskrikavanje.rs/page.php?id=Kako-Informerova-matematika-dokazuje-da-su-skoro-svi-Hrvati-ustase--373
https://www.raskrikavanje.rs/page.php?id=Kako-Informerova-matematika-dokazuje-da-su-skoro-svi-Hrvati-ustase--373
https://www.raskrikavanje.rs/page.php?id=Kako-Informerova-matematika-dokazuje-da-su-skoro-svi-Hrvati-ustase--373
https://www.raskrikavanje.rs/page.php?id=Vise-od-700-lazi-na-naslovnim-stranama-tri-tabloida-u-2018--godini-346
https://www.raskrikavanje.rs/page.php?id=Vise-od-700-lazi-na-naslovnim-stranama-tri-tabloida-u-2018--godini-346
https://www.raskrikavanje.rs/page.php?id=Vise-od-700-lazi-na-naslovnim-stranama-tri-tabloida-u-2018--godini-346
https://fakenews.rs/2020/03/31/habovi-i-mreze-manipulacija/
https://fakenews.rs/2019/10/16/javni-servis-vojvodine-u-sluzbi-lazi-kriva-je-zrtva/
https://fakenews.rs/2019/10/16/javni-servis-vojvodine-u-sluzbi-lazi-kriva-je-zrtva/
https://fakenews.rs/2019/03/11/rat-je-najjeftinija-rec-srpskih-tabloida/
https://fakenews.rs/2019/03/11/rat-je-najjeftinija-rec-srpskih-tabloida/
https://rating.gemius.com/rs/tree/32
https://insajder.net/sr/sajt/tema/18750/Ta%C4%8Dka-prvi-deo-(VIDEO).htm
https://insajder.net/sr/sajt/tema/18750/Ta%C4%8Dka-prvi-deo-(VIDEO).htm
https://insajder.net/sr/sajt/tema/18855/TA%C4%8CKA-2-Mediji-kao-mehanizam-uz-pomo%C4%87-kojeg-se-lak%C5%A1e-vlada-(EMISIJA).htm
https://insajder.net/sr/sajt/tema/18855/TA%C4%8CKA-2-Mediji-kao-mehanizam-uz-pomo%C4%87-kojeg-se-lak%C5%A1e-vlada-(EMISIJA).htm
https://insajder.net/sr/sajt/tema/18855/TA%C4%8CKA-2-Mediji-kao-mehanizam-uz-pomo%C4%87-kojeg-se-lak%C5%A1e-vlada-(EMISIJA).htm


Literature and sources

28

THE SERBIAN MEDIA SYSTEM SIGNIFICANTLY MARKED BY A MEDIA THAT 
SYSTEMATICALLY SPREADS DISINFORMATION, HATE SPEECH AND PROPAGANDA

Insajder (2020). Available at: https://insajder.net/sr/sajt/tema/18750/
Ta%C4%8Dka-prvi-deo-(VIDEO).htm   

IREX, Media Sustainability Index 2018, available at: https://www.irex.org/
sites/default/files/pdf/media-sustainability-index-europe-eurasia-2018-
serbia.pdf   

Janjić, S., Grnja Klaić, M., Sigeti, V., Femić, T. (2018). Analysis of the thematic 
diversity of media projects in Novi Sad, Subotica and Kikinda. Novi Sad: Novi 
Sad School of Journalism. Available at: https://www.novinarska-skola.org.rs/
sr/publication/analiza-tematskog-diverziteta-medijskih-projekata-u-novom-
sadu-subotici-i-kikindi/ 

Janjić, S. and Šovanec, S. (2018). Announcement of war on the front pages 
of Serbian tabloids. Available at: https://scindeks-clanci.ceon.rs/data/
pdf/2466-541X/2018/2466-541X1843049J.pdf 

Jaraković, V. (2019). “Part four: Media in Serbia - in free fall”. CRTA. Available 
at: https://crta.rs/mediji-u-srbiji-u-slobodnom-padu/ 

Jarić, I. and Laban, D. (2019). Research results. U: Popović, V. and Kazimir, V.Ć. 
(editors). Kvartalni medijametar: Analysis of print media in Serbia, 4/2019. 
Belgrade: Institute of Public Policy. Available at: https://www.medijametar.
rs/pdf/MM-04-2019.pdf 

Jovanović, B. (2018). Popović’s fourth lawsuit against KRIK (online). Krik. 
Available at: https://www.krik.rs/cetvrta-popoviceva-tuzba-protiv-krik-a/ 

Jovović, J. et. al. (2018). Media image of vulnerable groups. Novi Sad: Novi 
Sad School of Journalism

Kostić, V. and Čodanović, N. (2020). Pink paid millions for Vučićević’s show 
(online). CINS. Available at: https://www.cins.rs/milionske-isplate-pinka-za-
vucicevicevu-emisiju/ 

Kostić, V. and Đorđević, D. (2019). A secret REM report: Televisions in the 
service of Vučić before the elections. (online). CINS. Available at: https://
www.cins.rs/tajni-izvestaj-rem-a-televizije-pred-izbore-u-sluzbi-vucica/ 

Violation of the Code of Journalists of Serbia in daily newspapers (July–
December 2019) (2019). Belgrade: Press Council. Available at: http://www.
savetzastampu.rs/cirilica/uploaded/szs_monitoring_jul-dec_2019_V1.pdf 

Maksimović, S. (2019). The case of Jelena Marjanović: media autopsy without 
end, ethics and sense. (online). Fakenews Tragač. Available at: https://
fakenews.rs/2019/10/07/slucaj-jelena-marjanovic-medijska-obdukcija-bez-
kraja-etike-i-smisla/ 

Marković, T. (2018). The media keep Serbia in a state of combat readiness. 
(online). Al Jazeera. Available at: http://balkans.aljazeera.net/vijesti/mediji-
drze-srbiju-u-stanju-borbene-gotovosti 

https://insajder.net/sr/sajt/tema/18750/Ta%C4%8Dka-prvi-deo-(VIDEO).htm
https://insajder.net/sr/sajt/tema/18750/Ta%C4%8Dka-prvi-deo-(VIDEO).htm
https://www.irex.org/sites/default/files/pdf/media-sustainability-index-europe-eurasia-2018-serbia.pdf 
https://www.irex.org/sites/default/files/pdf/media-sustainability-index-europe-eurasia-2018-serbia.pdf 
https://www.irex.org/sites/default/files/pdf/media-sustainability-index-europe-eurasia-2018-serbia.pdf 
https://www.novinarska-skola.org.rs/sr/publication/analiza-tematskog-diverziteta-medijskih-projekata-u-novom-sadu-subotici-i-kikindi/ 
https://www.novinarska-skola.org.rs/sr/publication/analiza-tematskog-diverziteta-medijskih-projekata-u-novom-sadu-subotici-i-kikindi/ 
https://www.novinarska-skola.org.rs/sr/publication/analiza-tematskog-diverziteta-medijskih-projekata-u-novom-sadu-subotici-i-kikindi/ 
https://scindeks-clanci.ceon.rs/data/pdf/2466-541X/2018/2466-541X1843049J.pdf
https://scindeks-clanci.ceon.rs/data/pdf/2466-541X/2018/2466-541X1843049J.pdf
https://crta.rs/mediji-u-srbiji-u-slobodnom-padu/
https://www.medijametar.rs/pdf/MM-04-2019.pdf
https://www.medijametar.rs/pdf/MM-04-2019.pdf
https://www.krik.rs/cetvrta-popoviceva-tuzba-protiv-krik-a/
https://www.cins.rs/milionske-isplate-pinka-za-vucicevicevu-emisiju/
https://www.cins.rs/milionske-isplate-pinka-za-vucicevicevu-emisiju/
https://www.cins.rs/tajni-izvestaj-rem-a-televizije-pred-izbore-u-sluzbi-vucica/
https://www.cins.rs/tajni-izvestaj-rem-a-televizije-pred-izbore-u-sluzbi-vucica/
http://www.savetzastampu.rs/cirilica/uploaded/szs_monitoring_jul-dec_2019_V1.pdf
http://www.savetzastampu.rs/cirilica/uploaded/szs_monitoring_jul-dec_2019_V1.pdf
https://fakenews.rs/2019/10/07/slucaj-jelena-marjanovic-medijska-obdukcija-bez-kraja-etike-i-smisla/
https://fakenews.rs/2019/10/07/slucaj-jelena-marjanovic-medijska-obdukcija-bez-kraja-etike-i-smisla/
https://fakenews.rs/2019/10/07/slucaj-jelena-marjanovic-medijska-obdukcija-bez-kraja-etike-i-smisla/
http://balkans.aljazeera.net/vijesti/mediji-drze-srbiju-u-stanju-borbene-gotovosti
http://balkans.aljazeera.net/vijesti/mediji-drze-srbiju-u-stanju-borbene-gotovosti


Literature and sources

29

THE SERBIAN MEDIA SYSTEM SIGNIFICANTLY MARKED BY A MEDIA THAT 
SYSTEMATICALLY SPREADS DISINFORMATION, HATE SPEECH AND PROPAGANDA

Media Ownership Monitor Serbia. Available at: http://serbia.mom-rsf.org/rs/ 

Mihajlović, D. (2019). From “Little Schengen” to big stereotypes: The image 
of Albanians in the media. (online) Fakenews tragač. Available at: https://
fakenews.rs/2019/11/27/mali-sengen/ 

Milivojević, A. (2019). Millions from the citizens’ pockets go to entitled media. 
(online). CINS. Available at: https://www.cins.rs/podobnim-medijima-milioni-
iz-dzepa-gradjana/?fbclid=IwAR296srLax7Nupn3C6olS9IT5lTXqy4Nia8Ph7
w8m5z51ZZVJzn88gH3WDM 

N1 Beograd (2020). Journalists against violence: The state needs to protect 
female journalists exposed to provocations (online). Available at: http://
rs.n1info.com/Vesti/a593114/Novinarke-protiv-nasilja-Drzava-da-zastiti-
novinarke-izlozene-provokacijama.html 

N1 (2020). Radojević: Prime Minister Brnabić especially picks on N1 TV 
journalists. (online). Available at: http://rs.n1info.com/Vesti/a565246/
Radojevic-Premijerka-Brnabic-ima-poseban-pik-na-novinare-televizije-N1.
html 

Nezavisni.rs (2019). Brnabić: The government does not influence the editorial 
policy of any media. (online). Available at: https://nezavisni.rs/2019/03/29/
brnabic-vlast-ne-utice-na-uredjivacku-politiku-nijednog-medija/ 

Nikoletić, I. (2020). State millions to fund lies, hate and government 
propaganda (online). Danas. Available at: https://www.cenzolovka.rs/drzava-
i-mediji/drzavni-milioni-za-finansiranje-lazi-mrznje-i-propagande-vlasti/   

Nikoletić, I. (2020). RTS criticized Vučić for an entire 13 seconds in a month 
and a half. (online). Danas. Available at: https://www.danas.rs/drustvo/rts-
kritikovao-vucica-citavih-13-sekundi-za-mesec-i-po-dana/ 

Rulebook on co-financing of projects for realization of public interest in the 
field of public information. Official Gazette of RS, No. 16/2016 and 8/2017

Raskrikavanje. Kešformisanje. Available at: https://www.raskrikavanje.rs/
kesformisanje/ 

Reporters without borders. (2020). Available at: https://rsf.org/en/serbia 

Stanković, D.V. (2019). Discursive analysis. U: Popović, V. and Kazimir, V.Ć. 
(editors). Kvartalni medijametar: Analysis of print media in Serbia, 4/2019. 
Belgrade: Institute of Public Policy. Available at: https://www.medijametar.
rs/pdf/MM-04-2019.pdf 

Strahinić, J. (2019). Improving the work of competition commissions for co-
financing the public interest in the media. Available at: https://kazitrazi.rs/
wp-content/uploads/2020/01/Unapredjenje-rada-konkursnih-komisija-1.pdf 

http://serbia.mom-rsf.org/rs/ 
https://fakenews.rs/2019/11/27/mali-sengen/
https://fakenews.rs/2019/11/27/mali-sengen/
https://www.cins.rs/podobnim-medijima-milioni-iz-dzepa-gradjana/?fbclid=IwAR296srLax7Nupn3C6olS9IT5lTXqy4Nia8Ph7w8m5z51ZZVJzn88gH3WDM 
https://www.cins.rs/podobnim-medijima-milioni-iz-dzepa-gradjana/?fbclid=IwAR296srLax7Nupn3C6olS9IT5lTXqy4Nia8Ph7w8m5z51ZZVJzn88gH3WDM 
https://www.cins.rs/podobnim-medijima-milioni-iz-dzepa-gradjana/?fbclid=IwAR296srLax7Nupn3C6olS9IT5lTXqy4Nia8Ph7w8m5z51ZZVJzn88gH3WDM 
http://rs.n1info.com/Vesti/a593114/Novinarke-protiv-nasilja-Drzava-da-zastiti-novinarke-izlozene-provokacijama.html
http://rs.n1info.com/Vesti/a593114/Novinarke-protiv-nasilja-Drzava-da-zastiti-novinarke-izlozene-provokacijama.html
http://rs.n1info.com/Vesti/a593114/Novinarke-protiv-nasilja-Drzava-da-zastiti-novinarke-izlozene-provokacijama.html
http://rs.n1info.com/Vesti/a565246/Radojevic-Premijerka-Brnabic-ima-poseban-pik-na-novinare-televizije-N1.html 
http://rs.n1info.com/Vesti/a565246/Radojevic-Premijerka-Brnabic-ima-poseban-pik-na-novinare-televizije-N1.html 
http://rs.n1info.com/Vesti/a565246/Radojevic-Premijerka-Brnabic-ima-poseban-pik-na-novinare-televizije-N1.html 
https://nezavisni.rs/2019/03/29/brnabic-vlast-ne-utice-na-uredjivacku-politiku-nijednog-medija/
https://nezavisni.rs/2019/03/29/brnabic-vlast-ne-utice-na-uredjivacku-politiku-nijednog-medija/
https://www.cenzolovka.rs/drzava-i-mediji/drzavni-milioni-za-finansiranje-lazi-mrznje-i-propagande-vlasti/
https://www.cenzolovka.rs/drzava-i-mediji/drzavni-milioni-za-finansiranje-lazi-mrznje-i-propagande-vlasti/
https://www.danas.rs/drustvo/rts-kritikovao-vucica-citavih-13-sekundi-za-mesec-i-po-dana/
https://www.danas.rs/drustvo/rts-kritikovao-vucica-citavih-13-sekundi-za-mesec-i-po-dana/
https://www.raskrikavanje.rs/kesformisanje/
https://www.raskrikavanje.rs/kesformisanje/
https://rsf.org/en/serbia 
https://www.medijametar.rs/pdf/MM-04-2019.pdf
https://www.medijametar.rs/pdf/MM-04-2019.pdf
https://kazitrazi.rs/wp-content/uploads/2020/01/Unapredjenje-rada-konkursnih-komisija-1.pdf 
https://kazitrazi.rs/wp-content/uploads/2020/01/Unapredjenje-rada-konkursnih-komisija-1.pdf 


Literature and sources

30

THE SERBIAN MEDIA SYSTEM SIGNIFICANTLY MARKED BY A MEDIA THAT 
SYSTEMATICALLY SPREADS DISINFORMATION, HATE SPEECH AND PROPAGANDA

Strategy for the development of the public information system in the Republic 
of Serbia 2020–2025. Available at: https://www.media.srbija.gov.rs/medsrp/
dokumenti/medijska_strategija210_cyr.pdf

Šajkaš, M. (2020). Freedom House report: Serbia is abandoning democratic 
principles, most of the media are under the control of the ruling party (online). 
Cenzolovka. Available at: https://www.cenzolovka.rs/pritisci-i-napadi/
izvestaj-fridom-hausa-srbija-napusta-demokratske-principe-vecina-medija-
pod-kontrolom-vladajuce-stranke/

Valić Nedeljković, D. and Isakov, S. (2020). Content analysis of the main news 
programmes of commercial television channels with the national frequency. 
Novi Sad: Novi Sad School of Journalism. Available at: https://www.
novinarska-skola.org.rs/sr/publication/monitoring-informativnih-emisija-
komercijalnih-televizija-sa-nacionalnom-frekvencijom/ 

Valić Nedeljković D. and Isakov, S. (2020). Monitoring of news programmes of 
commercial television channels with the national frequency. Novi Sad: Novi 
Sad School of Journalism. Available at: https://www.novinarska-skola.org.
rs/sr/publication/monitoring-informativnih-emisija-komercijalnih-televizija-
sa-nacionalnom-frekvencijom/ 

Vojinović, M. (2020). Vučić: Danilo is an honest young man, I promise I will 
defeat their lies (online). Krik. Available at: https://www.krik.rs/vucic-danilo-
je-posten-mladic-obecavam-pobedicu-njihove-lazi/ 

Vučić, M. (2019). In half a year, more than 400 lies on the front pages of four 
tabloids. (online). Raskrikavanje. Available at: https://www.raskrikavanje.
rs/page.php?id=Za-pola-godine-vise-od-400-lazi-na-naslovnicama-cetiri-
tabloida-488 

Vučić, M. and Radojević, V. (2020). At least 945 fake news stories on the 
front pages of four tabloids in 2019 (online). Raskrikavanje. Available at: 
https://www.raskrikavanje.rs/page.php?id=Najmanje-945-laznih-vesti-na-
naslovnicama-cetiri-tabloida-u-2019--557 

zivstepa (2018). Studio B - Panorama: Barbara Životić: live. [video]. Available 
at: https://www.youtube.com/watch?v=v9Hi6geNxK8 

Živanović, K: (2020). The courts are pandering to the tabloids. (online). Danas. 
Available at: https://www.danas.rs/drustvo/sudovi-podilaze-tabloidima/

Živanović, K. (2019). Why did RTS quote Informer’s lies in their news? (online). 
Danas. Available at: https://www.danas.rs/drustvo/zasto-je-rts-u-vestima-
citirao-informerove-lazi/ 

https://www.media.srbija.gov.rs/medsrp/dokumenti/medijska_strategija210_cyr.pdf
https://www.media.srbija.gov.rs/medsrp/dokumenti/medijska_strategija210_cyr.pdf
https://www.cenzolovka.rs/pritisci-i-napadi/izvestaj-fridom-hausa-srbija-napusta-demokratske-principe-vecina-medija-pod-kontrolom-vladajuce-stranke/
https://www.cenzolovka.rs/pritisci-i-napadi/izvestaj-fridom-hausa-srbija-napusta-demokratske-principe-vecina-medija-pod-kontrolom-vladajuce-stranke/
https://www.cenzolovka.rs/pritisci-i-napadi/izvestaj-fridom-hausa-srbija-napusta-demokratske-principe-vecina-medija-pod-kontrolom-vladajuce-stranke/
https://www.novinarska-skola.org.rs/sr/publication/monitoring-informativnih-emisija-komercijalnih-televizija-sa-nacionalnom-frekvencijom/
https://www.novinarska-skola.org.rs/sr/publication/monitoring-informativnih-emisija-komercijalnih-televizija-sa-nacionalnom-frekvencijom/
https://www.novinarska-skola.org.rs/sr/publication/monitoring-informativnih-emisija-komercijalnih-televizija-sa-nacionalnom-frekvencijom/
https://www.novinarska-skola.org.rs/sr/publication/monitoring-informativnih-emisija-komercijalnih-televizija-sa-nacionalnom-frekvencijom/
https://www.novinarska-skola.org.rs/sr/publication/monitoring-informativnih-emisija-komercijalnih-televizija-sa-nacionalnom-frekvencijom/
https://www.novinarska-skola.org.rs/sr/publication/monitoring-informativnih-emisija-komercijalnih-televizija-sa-nacionalnom-frekvencijom/
https://www.krik.rs/vucic-danilo-je-posten-mladic-obecavam-pobedicu-njihove-lazi/
https://www.krik.rs/vucic-danilo-je-posten-mladic-obecavam-pobedicu-njihove-lazi/
https://www.raskrikavanje.rs/page.php?id=Za-pola-godine-vise-od-400-lazi-na-naslovnicama-cetiri-tabloida-488 
https://www.raskrikavanje.rs/page.php?id=Za-pola-godine-vise-od-400-lazi-na-naslovnicama-cetiri-tabloida-488 
https://www.raskrikavanje.rs/page.php?id=Za-pola-godine-vise-od-400-lazi-na-naslovnicama-cetiri-tabloida-488 
https://www.raskrikavanje.rs/page.php?id=Najmanje-945-laznih-vesti-na-naslovnicama-cetiri-tabloida-u-2019--557
https://www.raskrikavanje.rs/page.php?id=Najmanje-945-laznih-vesti-na-naslovnicama-cetiri-tabloida-u-2019--557
https://www.youtube.com/watch?v=v9Hi6geNxK8
https://www.danas.rs/drustvo/sudovi-podilaze-tabloidima/
https://www.danas.rs/drustvo/zasto-je-rts-u-vestima-citirao-informerove-lazi/
https://www.danas.rs/drustvo/zasto-je-rts-u-vestima-citirao-informerove-lazi/


About the authors

31

THE SERBIAN MEDIA SYSTEM SIGNIFICANTLY MARKED BY A MEDIA THAT 
SYSTEMATICALLY SPREADS DISINFORMATION, HATE SPEECH AND PROPAGANDA

LEGAL ACTS:

1. Law on Public Information and Media. (2016) Official Gazette of RS, No. 
83/2014, 58/2015 and 12/2016

2. Law on Electronic Media. (2016) Official Gazette of RS, No. 83/2014 and 
6/2016

3. Rulebook on co-financing of projects for realization of public interest in the 
field of public information. Official Gazette of RS, No. 16/2016 and 8/2017

4. Strategy for the development of the public information system in the 
Republic of Serbia 2020–2025. Available at: https://www.media.srbija.gov.
rs/medsrp/dokumenti/medijska_strategija210_cyr.pdf 

LIST OF INTERVIEWS:

Marko Nedeljković, researcher and director of the Center for Media 
Professionalization and Media Literacy, online interview, June 2020.

Tamara Skrozza, journalist and member of the Press Council, online interview, 
June 2020.

Dubravka Valić Nedeljković is a full professor at the University of Novi Sad. 
She teaches Master and Doctoral Gender Studies at ACIMS University in 
Novi Sad (Media and Gender classes). She is a guest lecturer at the Faculty 
of Political Science, University of Podgorica. Areas of research: the critical 
analysis of media discourse, media and marginalized groups focusing on 
women and national minorities, media and multiculturalism, media ethics, 
media regulation, media genres, and investigative journalism.

Milica Janjatović Jovanović is a student of interdisciplinary doctoral studies 
at the Faculty of Philosophy in Novi Sad, where she is also engaged as a 
trainee researcher. Since 2018 she has been engaged in the Novi Sad School 
of Journalism as a media researcher.

About the authors

https://www.media.srbija.gov.rs/medsrp/dokumenti/medijska_strategija210_cyr.pdf
https://www.media.srbija.gov.rs/medsrp/dokumenti/medijska_strategija210_cyr.pdf


This publication is a part of the RESILIENCE project research component. The 
first series of research reports examines THE POLITICAL ECONOMY OF HATE 
AND PROPAGANDA MEDIA MODEL in Albania, Bosnia and Herzegovina, Kosovo, 
Montenegro, North Macedonia, Serbia and Tukey.

Nine media development organizations in the Western Balkans and Turkey have 
joined forces under an EU-funded project ‘RESILIENCE: Civil society action to 
reaffirm media freedom and counter disinformation and hateful propaganda in the 
Western Balkans and Turkey’. The three-year project is coordinated by the South East 
European Network for Professionalization of Media (SEENPM), a network of media 
development organizations in Central and South East Europe, and implemented in 
partnership with: the Albanian Media Institute in Tirana, the Foundation Mediacentar 
Sarajevo, Kosovo 2.0 in Pristina, the Montenegro Media Institute in Podgorica, the 
Macedonian Institute for Media in Skopje, the Novi Sad School of Journalism in Novi 
Sad, the Peace Institute in Ljubljana, and Bianet in Istanbul.

For Media Free of Hate and Disinformation


	HATE SPEECH AND MISINFORMATION               
	Literature and sources
	About the authors

	7.   RECOMMENDATIONS FOR OPPOSING THE FUNCTIONING OF MEDIA MODELS THAT 
	6.   CONCLUSION
	4.  OWNERSHIP AND FINANCIAL SOURCES OF MEDIA THAT SYSTEMATICALLY SPREAD HATE SPEECH, MISINFORMATION AND PROPAGANDA
	3.  SYSTEMATIC PRODUCTION OF DISINFORMATION, HATE SPEECH AND PROPAGANDA
	3.1.   Tabloids as the most active generators of 
	misinformation, hate speech and propaganda
	3.2.   Propaganda, hate speech and misinformation as characteristics of commercial television channels

	2.   MEDIA DEPENDENCE ON CENTRES OF POWER
	2.1.   Content placed by the media with direct or indirect government support
	2.2.   Non-traditional media as an appropriate ground for the spread of extremist narratives

	1.   INTRODUCTION
	5.   PROPAGANDA OF MEDIA WITH THE NATIONAL FREQUENCY

