RESILIENCE:
For Media Free of Hate and Disinformation

THE POLITICAL AND ECONOMIC
FOUNDATIONS OF THE MEDIA
AND COMMUNICATIONS IN
MONTENEGRO THAT SPREAD
HATRED, PROPAGANDA AND

DISINFORMATION

MONTENEGRO

NN NN NN N N O N N N N N N O O O O O IO



RESILIENCE : For Media Free of Hate and Disinformation

Theregional project ‘RESILIENCE: Civil society action to reaffirm media freedom and counter disinformation
and hateful propaganda in the Western Balkans and Turkey’ is implemented with the support of the
European Union by partner organizations SEENPM, the Albanian Media Institute, Mediacentar Sarajevo,
Kosovo 2.0, the Montenegro Media Institute, the Macedonian Institute for Media, the Novi Sad School of
Journalism, the Peace Institute and Bianet.

Info: https://seenpm.org/
Contact: admin@seenpm.org

THE POLITICAL AND ECONOMIC FOUNDATIONS OF THE MEDIA AND COMMUNICATIONS
IN MONTENEGRO THAT SPREAD HATRED, PROPAGANDA AND DISINFORMATION

MONTENEGRO

Author: Milica Bogdanovié

Researcher: Milica Lipovac

Editor, regional lead researcher: Brankica Petkovi¢

Language editor: Fiona Thompson

Translation: Vladimir Vulanovi¢

Design: Spela Kranjec za Filip Kranjec s.p., Ljubljana, Slovenija

Publishers: SEENPM, Tirana, Peace Institute, Ljubljana and Montenegro Media Institute, Podgorica
Ljubljana, September 2020

© SEENPM, Peace Institute, Montenegro Media Institute and the author

SEENPM

South East European Network
for Professionalization of Media

. Mirovni institut
nétitut za sodobne druzbene in politiéne $tudije
The Peace Institute
Institute for Contemporary Social and Political Studies

I,

Institut za medije Crne Gore
Montenegro Media Institute

This publication was produced with the financial support of the European Union.
ol Its contents are the sole responsibility of the author and the publishers
and do not necessarily reflect the views of the European Union.

S S S S S S S SSSSSSSSSSSSSSS


https://seenpm.org/
https://www.media.ba/bs
https://kosovotwopointzero.com/en/
https://www.mirovni-institut.si/en/
http://bianet.org/english
https://seenpm.org/
mailto:admin%40seenpm.org?subject=

CONTENTS

1. INTRODUCTION 4

2. MEDIA ENVIRONMENT AND PRACTICES
N MONTENEGRO

I 6
2.1. A strong presence of regional media 7
2.2. There are no false narratives in the established media 8
2.3. The unregulated online space 8
2.4. Social networks as a source of unethical content 9
2.5. Disputed regulator, inadequate self-regulation 10
2.6. No strategic approach to combating disinformation 10
2.7. Women run half of all media 10

3. MAPPING OF CONCRETE EXAMPLES OF MEDIA

AND COMMUNICATION 12
3.1. Regional sources of hatred and disinformation 12
3.2. Regional source of propaganda 15
3.3. Montenegrin sources of disinformation and propaganda 16
3.4. Facebook pages as conduits for hatred 19
3.5. Hatred and disinformation in established media comments 20

4. CONCLUSIONS 23
5. POLICY RECOMMENDATIONS 25

Literature and sources 26
About the author 30

S S S S S S S SSSSSSSSSSSSSSS



THE POLITICAL AND ECONOMIC
FOUNDATIONS OF THE MEDIA
AND COMMUNICATIONS IN
MONTENEGRO THAT SPREAD
HATRED, PROPAGANDA AND
DISINFORMATION

Milica Bogdanovi¢

The development of technology and global political and economic events
have brought about a change in how the public is informed and how the
media operates, making them vulnerable to hate speech, disinformation and
propaganda. Often failing to meet a minimum of professional standards, the
content shapes the opinion of the public and indirectly undermines the core
values around which democratic societies are built. In facing the challenge of
the “infodemic” currently gripping the entire world, the question of who owns
and funds different types of media and communication practices that either
create or help spread hate speech, propaganda and disinformation’ becomes
an important issue, as well as what centres of power are establishing and
controlling them or influencing their work and the content they release.

In Montenegro, the media are facing the problems of financial
sustainability and a decline in the quality of professional standards?,
making them vulnerable to hate speech, disinformation and
propaganda. Along with this, there is a strong presence of media from
neighbouring countries in Montenegro's media space, which, thanks
to the countries of the region using a common language, release
content which often fails to meet a minimum of journalistic standards.

1 Spreading hate speech is classified as the criminal offence of instigating national, racial and religious
hatred and intolerance, used to engage in socially unacceptable public speech spreading prejudice,
stigmatizing and demeaning certain social groups, especially minority and vulnerable groups, and does not
know any boundaries. Pavlovié, Pavle, Ethical Dilemmas in Reporting on Election Campaigns Containing
Elements of Hate Speech, Montenegro Media Institute, 2018. Available at: https://bit.ly/2AFzZma. Accessed
on: 18 June 2020.

Classified as disinformation are such media reports that combine facts and untrue or half-true information.
Methodology of the fact-checking platform Raskrnkavanje.me. Available at: https.//www.raskrinkavanje.
me/metodologija. Accessed on: 18 June 2020.

Propaganda represents any form of deliberate and organized activities taken with the purpose of influencing
attitudes, opinions or emotions of the public, groups or individuals, in order to win them over to the ideas,
notions and programmes of social or political organizations engaging in such activities. Séekié, Radenko,
A Review of Propaganda Development, Podgorica, Matica Crnogorska, 2017. Available at: https://bit.
ly/3fEtMWr. Accessed on: 18 June 2020.

2 IREX, Media sustainability index 2019, Washington, 2020. Available at: https://bit.ly/2XkNi2w. Accessed
on: 26 June 2020.

AN 2 NN N N N N N N N N O OO O OO O OO OO OO OO


https://bit.ly/2AFzZma
https://www.raskrinkavanje.me/metodologija
https://www.raskrinkavanje.me/metodologija
https://bit.ly/3fEtMWr
https://bit.ly/3fEtMWr
https://bit.ly/2XkNi2w

Through the project RESILIENCE - Civil Society For Media Free of Hate
and Disinformation, funded by the EU and implemented in Montenegro
by the Montenegro Media Institute, the South East Europe Network for
Professionalization of Media (SEENPM) decided to analyze the political and
economic aspects of different types of media and communication practices
creating and spreading hate speech, disinformation and propaganda. Based
on a unique methodology, developed by the Peace Institute from Ljubljana,
the research is carried out in seven countries of the Western Balkans and
Turkey.

Media and communication practices releasing such content are identified
based on several aspects — ownership structure, mode of funding, relationship
with the audience, editorial and journalistic structures and the content they
are releasing.

For each of these aspects, a list of criteria has been prepared that provides
us with an answer to the question of what kind of political and economic
background there is for the spreading of hate speech, disinformation and
propaganda in the media and on communication platforms.

The objective of this analysis is to provide institutions, civil society
organizations, the media community and citizens with a better insight into
the types and classification of media and communication practices through
the content of which hate speech, disinformation and propaganda are spread,
as well as to provide the public with a credible analysis, to serve as the basis
for further activities of the SEENPM in building society’s resilience to such
phenomena.

The analysis was carried out in several stages:

- first stage — description of the media environment in Montenegro, with an
emphasis on types and models of media and communication practices that
spread hate speech, disinformation and propaganda,

second stage — mapping of concrete examples of types and models of such
media and communication practices and the analysis of individual examples
and preparing conclusions and recommendations for improvements.

* This analysis mostly covered the events on the Montenegrin and regional
media scenes over the past year. No special content monitoring was
carried out for this analysis. Instead, we based our conclusions on publicly
accessible relevant research by international and domestic institutions and
organizations, decisions of regulatory bodies and findings of fact-checking
platforms.

With the intention to initiate a discussion and reflection on the issues
we research, we base the analysis of types and models of media and
communication practices that spread hate speech, disinformation and
propaganda on interviews with counterparts possessing journalistic and
editorial experience or civic activists with long years of experience in the
media. We have presented to them the criteria based on which we make
assessments of the media and thus obtained their viewpoints and experience?®.

3 Weinterviewed: Milka Tadi¢-Mijovi¢ (president of the Centre for Investigative Journalism), Milica Babi¢
(editor of the RTCG Morning Show), Darko Sukovié (editor in chief of Antena M), Jadranka Vojvodié (assistant

AN 2 NN N O N N N N N N N O O OO OO OO OO OO



There are around 150 electronic, online and print media currently operating
in Montenegro.* The media market is small and difficult to keep sustainable.®
Many privately owned, but also public, media have been continuously facing
financial adversity. Over the past couple of years, the value of the commercial
advertising market has been assessed at around €11m. At the same time,
there is no accurate information about what portion of it is controlled by
the state and local administrations but the Direct Media company, from
Montenegro, assessed that the participation of state-owned assets on
this market is around €2m.® The revenues from advertising in themselves
cannot secure the sustainability of the media—TV stations receive half of
the revenues from advertising, Twenty-five per cent is spent on on-street
advertising, and 10% on online advertising, while the rest goes to printed and
other media.’

The civil sector has been highlighting the problem of non-transparent
advertising, which brings the media into an uneven position, as government
funds for advertising are mostly funnelled towards media that do not take
a critical stance towards the authorities®. Journalists still make less than
the average monthly salary, and one in every three journalists earns less
than €400 a month.® Montenegrin public broadcaster, Radio and Television
of Montenegro (RTCG) has the most employees (723), and it had a budget
of more than €14m last year.”® The State aided the media occasionally, by
writing off debts that privately owned broadcasters had towards the Radio
Broadcasting Centre."" Assistance for the media sector in Montenegro is
also planned in terms of mitigating the adverse economic effects caused
by the coronavirus pandemic.’? The public has not been informed about the
dialogue between the representatives of the Government and the media

director of the Agency for Electronic Media), Goran Durovi¢ (director of Media centar). The interviews took
place in Podgorica, in the period between 3 June and 12 June 2020.

4 IREX, Media sustainability index 2019, Washington, 2020. Available at: https://bit.ly/2XkNi2w. Accessed
on: 23 May 2020.

5 JUFREX, Analysis of the Media Sector in Montenegro with Recommendations for Approximation to the
Standards of the Council of Europe and the EU, 2017, EU and Council of Europe. Available at: https://bit.
ly/2ZvfDWL. Accessed on: 23 May 2020.

6 IREX, Media sustainability index 2019, Washington, 2020. Available at: https://bit.ly/2XkNi2w.
Accessed on: 23 May 2020.

7 Ibid.

8 Nenezié, Ana, Vukovié, Dragoljub, Equal Opportunity for All Media in Montenegro — Annual report for
2016, CGO, 2017 Available at: https://bit.ly/2zZhbh0. Accessed on: 23 May 2020.

9 Trade Union Media of Montenegro, The Indicator of the Level of Media Freedoms and Safety of
Journalists (Montenegro), 2018 Available at: https://bit.ly/2uc5Ur9. Accessed on: 23 May 2020.

10 Predrag Nikoli¢, “Survival of the Media in the Time of Coronavirus — from Bad to Worse”, Montenegro
Media Institute, 8 May 2020, Available at: https:/bit.ly/2A2zWjs. Accessed on: 23 May 2020.

11 Government of Montenegro. Information on assistance to commercial and local radio and TV
broadcasters, adopted in the Government's March 2017 sitting. Available at: https:/bit.ly/3ekNWZf.
Accessed on: 24 May 2020.

12 RTCG, "More than €250,000 to Support Media”, 20 March 2020. Available at: https.//bit.ly/2Xopknd.
Accessed on: 24 May 2020.

AN 2 NN N N O N N N N N N N OO OO O OO OO OO OO


https://bit.ly/2XkNi2w
https://bit.ly/2ZvfDWL
https://bit.ly/2ZvfDWL
https://bit.ly/2XkNi2w
https://bit.ly/2zZhbh0
https://bit.ly/2uc5Ur9
https://bit.ly/2A2zWjs
https://bit.ly/3ekNW7f
https://bit.ly/2Xopknd

about the forms of subsidies and assistance to the media.

The functioning of the media in Montenegro is made more difficult because
of the strong influence of the robust competition from neighbouring countries
on its media market and the polarization between market participants
representing different parts of the political spectrum.™ Common language,
shared by several countries from the former Yugoslavia region, and unlimited
online space enable the media from other countries in the region to provide
their content to the Montenegrin audience, thus enabling them to establish
themselves as important stakeholders in the Montenegrin media market as
well." Along with Srpski Telegraf, Informer, Kurir and Alo are the most read
tabloids in Serbia, and released at least 945 false and unfounded reports on
their front pages alone during 2019

Along with this, at the beginning of 2020, the Montenegrin Agency for
Electronic Media (AEM) suspended the broadcasting of certain shows of
some Serbian television stations, such as Happy TV and Pink TV, for three
months, because “they were promoting hatred, intolerance and discrimination
against Montenegrin nationals”.’®

Regional media spreading disinformation are frequently the go-to

source of information for the right-leaning portals from Montenegro
(IN4S.net and Borba.me), which carry their releases without a prior
fact-check. The reverse also happens when the right-leaning media

from Montenegro create unverified content, which then gets re-
released by the regional media spreading disinformation. Thus, it
becomes possible for disinformation to reach a large number of people in
the countries of the region.

During 2019, the analyses of fact-checking platforms indicated that
disinformation occurred only occasionally in traditional Montenegrin media—
press, television and radio—with the assumption that the journalists working
in these media had more time to do the fact-checking and that these media
still have clearly defined editorial procedures.™

Disinformation predominantly occurs in Montenegro in the unregulated
online space.’® Therefore, we are predominantly addressing online media and

13 JUFREX, Analysis of the Media Sector in Montenegro with Recommendations for Approximation to the
Standards of the Council of Europe and the EU 2017. Available at: https://bit.ly/2ZviDWL.

Accessed on: 23 May 2020.

14  Analyses of fact-checking platforms Raskrinkavanje.ba. Available at: www.raskrinkavanje.ba.
Accessed on: 23 May 2020.

15  Krik, At Least 945 False New Stories on the Front Pages of Tabloids in 2079. Available at: https://bit.
ly/2XISIdM. Accessed on: 23 May 2020.

16  Agency for Electronic Media, Council Suspended Re-Broadcasting of Certain Programme Contents on
Happy TV and Pink M TV, 10 February 2020. Available at: https://bit.ly/2HsWOnH.

Accessed on: 23 May 2020.

17 Dragan Koprivica, Milica Bogdanovic, Infection with Manipulation, CDT, 2019. Available at: https://bit.
ly/2LWbdQo. Accessed on: 23 May 2020.

18 Ibid.

AN NN N O N N N N N N N N OO O OO OO OO OO OO


https://bit.ly/2ZvfDWL
http://www.raskrinkavanje.ba
https://bit.ly/2XlSIdM
https://bit.ly/2XlSIdM
https://bit.ly/2HsW0nH
https://bit.ly/2LWbdQo
https://bit.ly/2LWbdQo

platforms in this analysis.

The online space defined by a common language is what dictates that every
piece of information from Montenegro reaches the media in other countries
of the region in a matter of minutes and vice versa. During this transfer of
information, without any fact-checking or source credibility checks, it also
happens that established Montenegrin media release an unchecked piece of
information, thus partaking in the process of spreading disinformation.

The analyses of domestic fact-checking platforms do not recognize
established Montenegrin media’ as creators of disinformation, hate speech
or propaganda.?® Nevertheless, it happens that Montenegrin established
media too release a piece of information without a due accuracy or source
credibility check, thus participatinginthe process of spreading disinformation.

Some of those with whom we communicated see the “Radio and Television
of Montenegro (RTCG) as a prime example of a ruling party’s propaganda
tool”. International institutions and part of the Montenegrin public have been
trying for years to draw attention to the problem of unlawful political influence
on the public broadcaster.

Crisis events in Montenegro, during 2020, such as the reporting on the events
surrounding the adoption of the law on freedom of religion, showed that
biased reporting and insufficient adherence to ethical standards occur more
frequently in Montenegrin established media than the deliberate creation of
disinformation and false narratives. During the coronavirus pandemic, there
were several oversights in their work, caused by mistakes, lack of editorial
capacities or the need for access to a broader audience, not by the desire to
create certain false narratives or false representations of reality.?’

The fact that online media in Montenegro are not legally obliged to register
benefits the spread of disinformation, hate speech and propaganda in the
online space. The AEM is keeping a registry of electronic publications, but
registration is still voluntary.

19  We define established media as those that have become relevant sources of information over an
extended period of media content production, and a place for debate on topics of public interest, that
is, those media with a significant audience, influence and resources. For the purposes and intent of this
analysis, we placed RTCG, Vijesti TV, Prva TV and Nova M in that category, as well as the newspapers
Pobjeda, Dan, Vijesti, Dnevne Novine and online media Vijesti, and the Analitika and Antena M portals.

20 Bogdanovié, Milica, Koprivica, Dragan, Infection with Manipulation, CDT, 2019. Available at: https.//bit.
ly/2LWbdQo Accessed on: 23 May 2020.

21  Dragan Koprivica, Milica Kovacevi¢, Tijana Velimirovi¢, The Network of Disinformation and the
Inadequate Response of the State, CDT, 2020. Available at: https.//bit.ly/2zZ5U0a.

Accessed on: 23 May 2020.

AN 27 NN N O N N N N N N N O OO OO O OO O OO OGO OO


https://bit.ly/2LWbdQo
https://bit.ly/2LWbdQo
https://bit.ly/2zZ5U0a

Unlike online media, the electronic media are not only obliged to register but
also to supply information on their ownership structure to the AEM.22 There is
a significant portion of foreign ownership in the biggest and most influential
Montenegrin media.??

It cannot be clearly determined whether there is any foreign ownership in the
two online media in Montenegro identified in expert analyses as platforms
spreading disinformation and propaganda. The information in the online
impressum of the IN4S.net portal does not correspond with the name of the
person mentioned in public as the editor of this medium.?* It is stated in the
impressum of the Borba.me portal that the owner and founder of the portal
is the NGO Zapis Podgorica (Podgorica Record) and that Drazen Zivkovié is
the authorized representative.

Atthe sametime, social networks, animportant source of information
for Montenegrin citizens,?® are the source of information for the
media releasing disinformation, hate speech and propaganda.
Social networks are simultaneously the platform via which those
media release the content, which the citizens then share, thus
enabling ethically disputable content to reach the broadest audience
possible.

In crisis situations, such as the events surrounding the adoption of

the law on freedom of religion and the coronavirus pandemic, social
networks became a place for spreading hatred, disinformation, conspiracy
theories and advice that is not always rooted in science and can be harmful
to people’s health.?” Such information was also being spread through
communication applications, such as Viber. In the time of the pandemic,
Facebook, Twitter and Instagram started removing posts created by the
disinformers from the region?.

22 JUFREX, Analysis of the Media Sector in Montenegro with Recommendations for Approximation to the
Standards of the Council of Europe and the EU 2017. Available at: https.//bit.ly/2ZvfDWL.

Accessed on: 23 May 2020.

23 Overview of information on the transparency of AVM services providers in Montenegro, Agency for
Electronic Media. Available at: https://bit.ly/2A2XpkJ. Accessed on: 23 May 2020.

24 Information on IN4S.net portal published on the official page. Available at: https.//www.in4s.net,
impresum/. Accessed on: 23 May 2020.

25 Information on the Borba.me portal published on the official page. Available at: https://borba.me/
impresum/ Accessed on: 23 May 2020.

26  NDI, Public opinion poll, November 2018., Washington. Available at: https://bit.ly/2E2dzJA.

Accessed on: 23 May 2020.

27  Dragan Koprivica, Milica Kovacevié, Tijana Velimirovié, The Network of Disinformation and the
Inadequate Response of the State, CDT, 2020. Available at: https.//bit.ly/2zZ5U0a.

Accessed on: 23 May 2020.

28  Ibid.

AN 2 NN N N N N N N N O O OO O OO O OO OO OGO OO


https://bit.ly/2ZvfDWL
https://bit.ly/2A2XpkJ
https://www.in4s.net/impresum/
https://www.in4s.net/impresum/
https://borba.me/impresum/
https://borba.me/impresum/
https://bit.ly/2E2dzJA
https://bit.ly/2zZ5U0a

Activities of regulators in suppressing the spreading of hate speech were
recorded by the beginning of 2020, when the AEM limited the re-broadcasting
of certain content on Serbian Happy TV and Pink M TV for three months.

The civil sector in Montenegro claimed that “the AEM Council had been
tolerating serious violations of professional standards to the detriment of the
opponents of the Montenegrin regime for years, which had been occurring
through Pink M broadcasts, resorting only to warnings after numerous
complaints, repeating this same process over and over again, although the
rationale for each such decision stated that the next one would be more
punitive.?® However, no such harshness was ever displayed until the lack
of professionalism on some TV stations started harming the authorities
themselves.”?

The media community is divided, and that has had an adverse effect on the
possibility of establishing a functional collective self-regulatory body. Several
Montenegrin media have their own media ombudsman.

Montenegro has no strategy for combating disinformation.

Journalists of the FOS Media web portal®” and the editors of IN4S.net and
Borba.me portals, Gojko Rai¢evié and DraZen Zivkovi¢,32 were arrested at the
beginning of 2020 for the crime of causing panic and disorder by publishing
false news without a previous fact-check.

The trend of institutions, which, for the most part, have fact-checking
platforms, taking on the role of “fact-checkers” is also present. Instead of
publishing denials, these institutions are announcing that releases by certain
media are false news.

Research shows that women make up the majority of employees in the

29  Dusko Vukovié, Daliborka Uljarevié, Media in Montenegro — Caught Between the Grip of Power and the
Fight for Profession, CGO, 2020. Available at: https:/bit.ly/36pm3l16. Accessed on: 23 May 2020.

30 Ibid.
31  Cadennovié, Ivan, Nikolié, Biljana, “Detention ordered: FOS Media journalist suspected of causing panic
and disorder”, Vijesti online, 6 January 2020. Available at: https://bit.ly/3eu0Tft. Accessed on: 24 June 2020.

32 Cadenovié, Ivan, “Raiéevi¢ and Zivkovié released pending trial”, Vijesti online, 3 January 2020. Available
at: https://bit.ly/3hYu2RS. Accessed on: 24 June 2020.

N NN NN NN NN NN N NN N NN N R R N R N AN NN NN AN NN


about:blank
about:blank
about:blank

established media in Montenegro and that half of them occupy leading
positions. However, they do not have full autonomy in making decisions from
their, mostly male, media owners.??

Women occupy 50% of directorial and editorial positions, while they make
60% of lower-ranking desk editors.3* Although women run the media, media
content still contains stereotypes about women and supports gender
roles corresponding to patriarchy, failing to contribute sufficiently to the
establishment of gender equality in society.®

Women employed in media that spread hate speech, disinformation and
propaganda are frequently victims of gender-based prejudice and harassment.
Women are also frequently a target for derogatory speech and harassment in
online media comments and on social networks.

33 Pejovié, Duska, The Position of Women Journalists in Montenegrin Media, Association of Professional
Journalists of Montenegro, 2019. Available at: https./bit.ly/2Nwj1t9. Accessed on: 26 June 2020.

34 Ibid.

35 Pejovié, Duska, The Gender Image of the Media in Montenegro, UNDPR, 2016. Available at: https://bit.
ly/3ewm4NP. Accessed on: 26 June 2020.

AN NN N O N N N O N N O O O OO O OO O OO O OO OO OO


https://bit.ly/2Nwj1t9
https://bit.ly/3ewm4NP
https://bit.ly/3ewm4NP

Having in mind the typical elements of hatred, disinformation and propaganda
models of the media and media communications we analyzed, based on a
series of indicators, we recognized multiple media and media communication
practice types in Montenegro. Belonging to the first group are the regional
media, read throughout Montenegro, followed by the right-leaning online
media from Montenegro and Facebook pages, serving as “hotbeds” of hate
speech. The second group comprises online media from Montenegro, whose
comment sections have become a space for spreading hate speech and
disinformation.

Media from other countries of the region, whose online editions have a large
readership in Montenegro, continuously report on events in Montenegro,
often using hate speech, disinformation and propaganda as the foundation of
their content. According to media reports from February 2020, the European
External Action Service (EEAS) concluded that the disinformation related to
the adoption of the law on freedom of religion raised tensions and most of
the false news about this issue originated from Serbian media. Also, the EEAS
said that Serbian media, some of which state-owned, the Russian Serbian-
language medium Sputnik and several portals from Montenegro were the
sources of false information.

During the period of the breakout of the Covid-19 pandemic, the Serbian media
“temporarily ceased their campaign against Montenegro”, but it continued
with undiminished intensity during the 14™ anniversary of the renewal of
Montenegrin independence, as well as after the Montenegrin authorities
decided not to allow the citizens of Serbia, among other countries, entrance
to Montenegro during the coronavirus pandemic, until their country met the
required epidemiological criteria.®’

Serbian tabloids and their online editions, among which Alo.rs and Kurir.rs
have the biggest readership in Montenegro, are spreading disinformation
about Montenegro.2®. Since 2017, the newspaper Alo and its online edition
Alo.rs has been the private property of the Alo Media System company,
owned by Sasa Blagojevi¢. Since 2018, he has been the owner of Belgrade’s
RTV Studio B, via his company Global Media Technology. The Serbian public

36  RTCG, EU recognized and condemned disinformation campaign, 20 February 2020. Available at:
https://bit.ly/2NJJ7ZD. Accessed on: 30 June 2020.

37  Gruhonji¢, Dinko, Tabloid Attacks on Montenegro, Montenegro Media Institute, 2020. Available at:
https://bit.ly/2BdYIhK. Accessed on: 30 June 2020.

38  Overview of the most visited websites in Montenegro https://www.similarweb.com/top-websites
montenegro. Accessed on: 24 June 2020.

AN o NN N N N N N N N N N O OO OO OO OO OO OO OO


https://bit.ly/2NJJ7ZD
https://bit.ly/2BdYIhK
https://www.similarweb.com/top-websites/montenegro
https://www.similarweb.com/top-websites/montenegro

does not know much about him, as he is relatively new to the media market,
but Serbian media have reported that Sasa Blagojevi¢ was close to the ruling
Serbian Progressive Party.* Alo sells 45,652 copies a day.*°

In 2003, Radisav Rodic¢ established Kurir. This newspaper plays an important
role in the tabloidization of the Serbian media by fabricating political affairs
and spreading incorrect information.*’ This newspaper and its online edition
Kurir.rs are now part of the Adria Media Group, officially owned by Igor Zezelj.
Since its establishment, Kurir has changed its editorial policies several times,
but it has remained the voice of the Serbian government for the most part.*?

The Journalists’ Association of Serbia (UNS) established that the Adria
Media Magazine and Adria Media Group were the publishers of a total of
28 media outlets registered in the Media Registry. Apart from these media,
Adria Media Group owns another 13 media that are not registered with the
Serbian Business Registers Agency (SBRA).** The owner of Kurir is active in
other fields of business as well (pharmacy and medical equipment)*. Kurir
sells 41,223 copies in Serbia, while the online edition has 2.43 million views.*

When it comes to transparency of ownership and editorial structure, both Alo*®
and Kurir*” publish information on editors and journalists on their websites,
as well as the information on the companies owning these media.

Sources of funding for these two media originate from state funds. According
to experts, the system of distribution of money through public competitions
has enabled Serbian authorities to influence the editorial policies and financial
sustainability of the media.*® Despite their constant unprofessional reporting,
these media continue to receive millions through public competitions for
funding media content.*

According to the analysis that the Journalists’ Association of Serbia (UNS)
carried out, in the first half of 2019, tabloids received a total of 27.5 million
dinars, or around €250,000, while the Independent Journalists’ Association of

39 BIRN, Media Ownership Monitor, Belgrade, 2017. Available at: https://bit.ly/3hYSy5h. Accessed on: 24
June 2020.

40  Hodzié, S. and Petkovié, B. (2020). Sustainability of Professional Journalism in the Media Business
Environment of the Western Balkans. Report submitted for publication. Skopje: EU TACSO 3 Project.

471 BIRN, Media Ownership Monitor, Belgrade, 2017. Available at: https://bit.ly/3ezIKOM. Accessed on: 24
June 2020.

42 Ibid.

43 Pesié, J., Igor Zezelj took over 41 media in Serbia, Journalists’ Association of Serbia, 18 January.2019.
Available at: https:/bit.ly/31aHOpH. Accessed on: 24 June 2020.

44  Hodzi¢, S. and Petkovic, B. (2020). Sustainability of Professional Journalism in the Media Business
Environment of the Western Balkans. Report submitted for publication. Skopje: EU TACSO 3 Project.

45  Ibid.
46 Official Alo webpage. Available at: https://bit.ly/3hRbVNT. Accessed on: 24 June 2020.
47  Official Kurir webpage. Available at: https://www.kurir.rs/impressum. Accessed on: 24.06.2020

48  Popovi¢, Pea, Media: How Serbia Sponsors Violence and Lies, Noizz.rs, 16.01.2020. Available at:
https.//bit.ly/3846YNe. Accessed on: 24 June 2020.

49  Ibid.

AN 2 NN N N N N N N N N N O OO O OO O OO OO OO OO


https://bit.ly/3hYSy5h
https://bit.ly/3ezlK0M
https://bit.ly/31aH0pH
https://bit.ly/3hRbVNT
https://www.kurir.rs/impressum
https://bit.ly/3846YNe

Serbia (NUNS) said that 155 public competitions for the co-funding of public
reporting were announced in 2019, in which more than 1.6 billion dinars was
distributed, most of it among pro-regime media.*°

Contracts with public enterprises, agencies and the advertising and marketing
authority are an important source of income for tabloids in Serbia. For
example, in 2019, the publisher of the Alo tabloid had at least 15 contracts,
worth a little over 28 million dinars (close to €240,000).%" Kurir got a little less
than 13 million dinars (around €110,000), mostly through the contract with
the Electric Power Industry of Serbia (EPS) and the public broadcaster, Radio
Television of Serbia (RTS).5

Editors and journalists of these media do not adhere to professional
standards and frequently violate the ethical code, as indicated by the Serbian
Press Council’'s monitoring.5?

Judging by the content these media are releasing, their work

is propagandist in nature. Their content is subject to frequent

analyses of fact-checking platformsin several former Yugoslavian

countries. They often release ungrounded information or news

impossible to fact-check or news from which the facts necessary

for the understanding of the context are omitted, conspiracy

theories, and announcements in which the only source of the

presented claims is anonymous. These media often target

members of different minority groups, political and ideological
opponents, civil society activists and international stakeholders,

such as NATO, EU, US embassies. On the other hand, the civil

society organizations carrying out analyses of media content and media
monitoring indicate that these media are issuing predominantly positive
reports about the Serbian President Aleksandar Vuci¢ and Russian President
Vladimir Putin.®*

Alois alsoknown forits war propaganda. In almosttwo-thirds of the headlines
on the conflict between Serbs and Albanians, this medium suggests the
necessity of police, military or paramilitary intervention. Last year, Alo released
at least 237 false or manipulative reports, on 358 front pages. Some of the
most prominent false reports were the announcements of World War Three
and several attempted assassinations of the Serbian President Aleksandar
Vucié, as well as the incessant warnings about Albanians getting ready for

50 Danas.rs, UNS Research: Money in Public Competitions Still Goes to Media Breaching Code of Ethics,
UNS, on 25 May 2020. Available at: https://bit.ly/31dl7q2. Accessed on: 24 June 2020.

51 Radojevié, Vesna, More than half a million euros for false news spreading tabloids, Raskrikavanje.rs, 13
February 2020. Available at: https://bit.ly/2B32k50. Accessed on: 24 June 2020.

52 Ibid.

53 Durié, Vanja, Press Council: Around 5,000 cases of violations of the Code of Ethics in the second half of
2019, Danas online, 19.02.2020. Available at: https://bit.ly/31bu6rB. Accessed on: 24 June 2020.

54 Krik, At least 945 false reports on tabloid front pages in 2019. Available at: https.//bit.ly/2XISIdM.
Accessed on: 23 May 2020.

AN NN N O N N N N N N N O O OO O OO O OO OO OO OO


https://bit.ly/31dl7q2
https://bit.ly/2B32k5O
https://bit.ly/31bu6rB
https://bit.ly/2XlSIdM

war and attacks against Serbia.>® This media organization has been depicting
the NATO bombardment and similar historic events in a manipulative way.

It is not infrequently that these media spread disinformation about
Montenegro, its institutions and public officials. The releasing of deliberately
incorrectinformation is intensified in crisis situations, such as the coronavirus
pandemic or the events surrounding the adoption of the law on freedom of
religion.%®

Experts recognize Sputnik Serbia as the main channel of Russian influence
in the Western Balkan media space, reaching audiences that speak Bosnian-
Croatian-Montenegrin-Serbian language, and its releases are frequently
carried by the local media.%’

Sputnik Serbia is part of the Sputnik news agency, with headquarters
in Russia, founded by the Russian state-owned media group Rossiya
Segodnya.® Sputnik has its own web portal, radio station and multimedia
content. Regional branches of Sputnik exist in Washington, Beijing, Paris,
Berlin, Belgrade, Cairo, London, Edinburgh, Montevideo, Rio de Janeiro, etc.*°
The Sputnik agency is the successor of RIA Novosti and the Voice of Russia
radio broadcaster®. The Belgrade office employs 40 people, and according to
the editor in chief, Ljubinka Milinci¢, it is funded with Russian state money and
is not dependent on commercial income.®" It is not possible to find accurate
information on the financing of this media on its official website.

Sputnik releases a significant quantity of information daily, placing
photographic and video content at the disposal of local media with limited
resources. That is why Sputnik is a very frequent source of information for the
local media, regardless of their editorial policies on foreign policy issues.5?

In the analysis of the Montenegrin Atlantic Alliance, released by the NATO
Strategic Communications Centre of Excellence, it is noted that Sputnik
promotes such narratives as “the Western Balkans is unstable and there is

n o VAT

great risk of conflicts breaking out”, “the EU is a hegemony”, “Western Balkan

55  Fake News Seeker, Alo published 237 false reports on the front page in one year. Available at: https:/
bit.ly/37WQCpk. Accessed on: 23 May 2020.

57 Montenegrin Atlantic Alliance, Russia’s Narratives Towards the Western Balkans: Analysis of Sputnik
Serbia, NATO Stratcom, 2020. Available at: https:/bit.ly/2Nn67xD. Accessed on: 24 June 2020.

58 Sputnik Serbia official website. Available at: https://rs-lat.sputniknews.com/docs/about/o_nama.html.
Accessed on: 30 June 2020.

59 Ibid.

60 Nesi¢, Milan, Donceva: Russia is aspiring to deepen divisions in the Balkans with its narratives, Voice
of America. Available at: https://bit.ly/3hWs2d0. Accessed on: 12 May 2020.

61  Vucicevi¢, Bojan, The growing influence of global media in the region, Media Observatory, 29 June
2016. Available at: https:/bit.ly/3i3TAgL. Accessed on: 24 June 2020.

62 Bogdanovié, Milica, Kovacevic, Milica, Analysis of Narratives — Almighty Russian Weapon, 2019.
Available at: https.//bit.ly/2B4GYVQ. Accessed on: 24 June 2020.

AN NN N N N N N N N N N O OO OO O OO OO OO OO


about:blank
about:blank
https://bit.ly/2Nn67xD
https://rs-lat.sputniknews.com/docs/about/o_nama.html
https://bit.ly/3hWs2d0
https://bit.ly/3i3TAgL
https://bit.ly/2B4GYVQ

countries are weak and corrupt”, “human rights are at risk”, “the EU and NATO
are weak and disunited”, “NATO is aggressive and engages in provocations”,
or “Montenegro wishes to revise history, NATO membership is not useful”.s®

After this report stating that Sputnik was trying to emphasize that the region
was divided into a pro-Western and a pro-Eastern bloc was released, the
media group’s editor in chief Ljubinka MilinCi¢ denied this, claiming that “it
was NATO'’s influence that was malignant, not Sputnik’s”.%* In a statement
for the Journalists’ Association of Serbia (UNS), she said that it was a very
general evaluation and that the entire report was written without a shred of
evidence to back it up.®

Over the past several years, Google, Facebook and Twitter have been
sanctioning Sputnik—from denying it access to advertising to deplatforming
it. By the beginning of 2019, Facebook had removed 289 pages and shut
down 75 accounts associated with Sputnik for spreading disinformation.%¢

Based on the analysis of fact-checking platforms and interviews with experts,
we recognized the right-leaning online media—IN4S.net and Borba.me—as
domestic sources of disinformation and propaganda in Montenegro.

These media are not registered with the AEM as electronic publications. The
Borba.me website states that the NGO Zapis Podgorice (Podgorica Record)
is its founder and that Drazen Zivkovié is its authorized representative. During
this research, Zivkovi¢ said the “NGO Zapis Podgorica was only the owner of
the Borba.me domain and that the portal itself was “a kind of a personal blog
and that it is not currently registered as a media organization”.®’

Together with officials and activists of the anti-NATO oriented Democratic
Front (DF), Zivkovié was arrested during the 2015 protests, which this
opposition alliance organized just before Montenegro officially joined NATO.
Since the establishment of the Borba.me portal, the media has reported that
Zivkovi¢ has been questioned on multiple occasions by the Prosecutor’s
Office for the texts he published. At the beginning of 2020, he was arrested
on suspicion of “committing the crime of provoking panic and disorder by
publishing a false report that an explosion had shaken the Villa Gorica, in

63 Montenegrin Atlantic Alliance, Russia’s Narratives Toward the Western Balkans: Analysis of Sputnik
Serbia, NATO Stratcom, 2020. Available at: https://bit.ly/2Nn67xD. Accessed on: 24 June 2020.

64  Pesi¢, J., Milin¢i¢: It's NATO’s influence that’s malignant, not Sputnik’s, Cenzolovka.rs, 28.05.2020.
Available at: https:/bit.ly/272z6Mx. Accessed on: 24 June 2020.

65 Ibid.

66 Brezar, Aleksandar, THE PROPAGANDA NETWORKS OF LIES (ll): Media under political influence
release the most disinformation, Analiziraj.ba, 2019. Available at: https.//bit.ly/2YCjBvU. Accessed on: 26
June 2020.

67 Interview with DraZen Zivkovié conducted online, on 30 June 2020.

AN o NN N O N N N N N N O O OO O OO O OO O OO OO OO


https://bit.ly/2Nn67xD
https://bit.ly/2Z2z6Mx
https://bit.ly/2YCjBvU

Podgorica, without previously checking the information. The Police Authority,
on the other hand, said that this information was false and that there had
been “a minor electrical malfunction in the facility, which was quickly fixed”.
As he was suspected of committing the same crime, Gojko Raicevi¢, the
editor in chief of the IN4S web portal, was arrested as well. Raievi¢ was also
arrested in autumn 2015, during the break-up of the DF protest in front of the
Montenegrin Parliament building, when, according to media reports, he was
brutally beaten.®®

During this research, Raicevi¢ said that “The IN4S.net web portal was
established in 2008, by a group of friends and that NGO IN4S was established
in 2010. He said that in both cases, he was the primary authorized
representative and editor in chief of the portal.®® His name is not listed in the
impressum of this web portal.

As the president of the No to NATO, No to War movement, RaicCevic actively
participated in the campaign against Montenegrin membership of NATO,
in 2015. When advocates of Montenegrin membership of NATO made
accusations about “certain NGOs receiving funds from abroad to run an anti-
NATO campaign”, RaiCevic¢ said that his organization was not receiving funds
from Russia or any other foreign country.”®

There is no publicly accessible information on possible subsidies, grants
and sponsorships or financial reports posted on these two media websites.
Commercial advertising is present on the Borba.me website. Zivkovi¢ said he
“had no advertisers on his website and that the present banners belonged to
his relatives and friends owning businesses and advertising on his website
for free.”

As Zivkovié asserts, Borba.me has no editorial office or premises. He claims
that the company is funded from the money he won in court after suing the
newspaper Dan, for which he used to work.”? On the other hand, Raicevi¢
says that “IN4S has its own premises and a studio, but they are not in use,
due to the pressure from the police and the Prosecutor’s Office”.”® There is
space on this web portal dedicated for advertising, but Raicevi¢ claims that
there are no advertisers. As he claims, IN4S had a contract with the M:tel
company, the Serbian Ministry of Foreign Affairs (Office for Diaspora) and
the Serbian Ministry of Culture.” This web portal also won some funds in
the competition for stimulating Serbian-language public reporting in the
neighbouring countries, organized in 2018 by the Provincial Secretariat for

68 PCNEN, BoZovié¢: Police brutally beat editor of IN4S portal, 17 October 2015. Available at: https:/bit.
ly/2Vza6LI. Accessed on: 1 January 2020.

69 Interview with Gojko Raicevi¢ via the Viber mobile application, on 30 June 2020.

70  Portal Analitika, Raicevi¢: Russia is not funding us, we will continue the anti-NATO campaign, 29 April
2015. Available at: https://bit.ly/3dADdVu. Accessed on: 24 June 2020.

71 Interview with DraZen Zivkovié via the Viber mobile application, on 30 June 2020.

72 Ibid.

73  The interview with Gojko Raicevi¢ took place via the Viber mobile application, on 30 June 2020.
74 Ibid.

N NN NN NN NN SN N N N N N N NN R O N R N NN NN NN AN NANY


https://bit.ly/2Vza6LI
https://bit.ly/2Vza6LI
https://bit.ly/3dADdVu

Culture, Public Information and Relations with Religious Communities of the
Autonomous Province of Vojvodina.”s

IN4S, one of the most visited websites in Montenegro, releases
content which is often a combination of different journalistic forms,
where facts are not clearly separated from comment. According to
the experts we talked to, the incitement of hatred towards certain
minority groups is recognizable in the content released on this
website, as well as the manipulation of facts and photographic
material, historical revisionism and campaigning against certain
target groups and individuals.

The portal targets different minorities (ethnic or religious), political

and ideological opponents, civil activists, fighters for human rights,

and international stakeholders, such as the EU, NATO, USA, etc. The
publishing of such content intensifies during the period leading

up to elections and while critical political decisions are being

made or while there is a public debate on issues polarising society, such as
Montenegro's membership of NATO or the adoption of the law on freedom
of religion.

Fact-checking platforms often prove that texts published on IN4S contain
falsified and distorted historical facts. The sources of this unverified data are
sometimes political party officials or activists.

On the other hand, the Borba.me web portal often publishes texts based on
anonymous sources, and it does not provide sufficient information to enable
verification of the presented claims.

Participants in this research perceive these media as those associated with
opposition parties. Zivkovié denies this, claiming that Borba.me is exclusively
associated with him as an oppositional and critical journalist. In contrast,
RaiCevi¢ claims that there is no cooperation between opposition parties
and IN4S.net, although it is justified to think that the portal was closer to the
opposition than the regime parties.

In the comments section, without any additional filtering, readers engage
in debates abundant in problematic content. According to the experts we
interviewed, additional spreading of disinformation and propaganda can be
organized and coordinated by different interest groups.

Additionally, they use social networks as an important channel for
disseminating the released information. IN4S has around 30 thousand
followers on Facebook and Borba.me has around 13 thousand. For the most
part, Facebook pages belonging to opposition parties or pro-Serbian and pro-
Russian pages are sharing the information they post’® and then this content
is further commented on, without any moderation.

75 Results of the competition organized by the Provincial Secretariat for Culture, Public Information and
Relations with Religious Communities of the Autonomous Province of Vojvodina, 2018. Available at: https:/
bit.ly/3d0Upqf. Accessed on: 1 July 2020.

76  Findings of the https://www.crowdtangle.com/ website

AN 2 NN N N N N N N N N N O O O OO O OO O OO OO OO OO


https://bit.ly/3dOUpqf
https://bit.ly/3dOUpqf
https://www.crowdtangle.com/

The experts we interviewed indicate the problem of propagation of hate
speech, disinformation and propaganda on social networks. Their intense
use in recent years has opened up new channels for releasing content
without any accountability. Furthermore, research carried out by civil
society organizations shows that social networks served as support for the
propagators of disinformation, especially during the coronavirus pandemic.”’
In a multitude of pages posting problematic content, several stand out for
their frequent use of offensive speech or labelling of individuals. Such are,
for example, Facebook pages like Stari Liberal (Old Liberal)’®, Nemojmo
politizovati proteste (Let's Not Politicize Protests)’, It was very unpleasant/
Psalm 1188, Dnevna Doza Crnogorskih Dubioza®!, Milonegro®, etc.

The civil sector also recognizes these pages as participants in the
disinformation campaign organized during the adoption of the law on
freedom of religion. These pages were sharing so-called memes, “caricature-
like compressed messages offered to audiences for consumption without
prior critical scrutiny”, which served in the coordination of protests.8?

The content on these pages was aimed against public figures—
politicians and civil activists against whom a continuous campaign
was waged, accompanied by visual content and text containing
offensive messages. Not infrequently, these pages post messages
of hate speech against ethnic minorities and women. Such an
example occurred towards the end of the coronavirus epidemic, when
assistant director of the Institute of Public Health, Dr Senad Begic,
“survived internet lynching”, because of his name and position.8

TheseFacebook pageshaveanaverage of 7-22thousandfollowers. Followers
share their content intensely and comment on them, thus increasing their
visibility on social networks. Hate speech is additionally propagated through
their comments sections, which are unmoderated.

It is unknown which organizations/structures are behind these pages, who
owns them and how they are funded. In the opinion of our interviewees, based
on the content they release, it can be inferred that they share viewpoints
and ideas of the predominantly right-leaning opposition parties and interest
groups.

77 Velimirovié, Tijana, Using urgent circumstances to spread dangerous narratives, Raskrinkavanje.me,
2020. Available at: https:/bit.ly/3hTfXoS. Accessed on: 24 June 2020.

78  https://www.facebook.com/StarilLiberal

79 https://www.facebook.com/politizovanje

80 https:/www.facebook.com/desnarukaAmfilohija

81 https:/www.facebook.com/Dnevna-doza-crnogorskih-dubioza-456398734742710,

82 https./www.facebook.com/milolunja

83 RTCG, A Plague of False News, Digitalni Forenzicki Centar (Digital Forensic Centre), 6 January 2020.
Available at: https://bit.ly/2VeBgrb. Accessed on: 24 June 2020.

84  Kovacevié, Milica, Koprivica Dragan, Network of Disinformation and the Inadequate Response of the
State, CDT, 2020. Available at: https://bit.ly/2VduRwF. Accessed on: 24 June 2020.

AN NN N O N N N N N N N O O OO OO OO OO OO OO


https://bit.ly/3hTfXoS
https://www.facebook.com/StariLiberal/
https://www.facebook.com/politizovanje/
https://www.facebook.com/desnarukaAmfilohija/
https://www.facebook.com/Dnevna-doza-crnogorskih-dubioza-456398734742710/
https://www.facebook.com/milolunja/
https://bit.ly/2VeBgrb
https://bit.ly/2VduRwF

The experts we interviewed think there is no obvious hate speech in the
editorial content of the established media in Montenegro.2®> One of the
reasons why the established media do not get involved in releasing such
content could be the strict regulations in this field.

Onthe other hand, according to some of our interviewees, the content released
by the established media occasionally contain offensive, provocative and
inflammatory speech, which is frequently based on personal insults.®® AEM
assistant director, Jadranka Vojvodi¢, said the following about this issue:

“All of the most popular online media release texts with provocative headlines,
because they attract attention. However, the line between offensive speech and
hate speech is rarely crossed. The kind of editorial content they release could
make your hair stand on end, but, once you test the form, context, intention and
cause in detail, you cannot say it was not political speech or a contribution to
a debate. Also, this is not an issue for the regulator to address anymore; this
should rather be a matter for self-regulation.”®’

However, there is no unique self-regulation in Montenegro and insufficient
decisions by self-regulatory bodies, based on which we could evaluate the
extent to which the established media adhere to professional standards. It
is the opinion of all of those that we interviewed that the established media
in Montenegro are not successful in consistently adhering to professional
standards.

Although not frequently, it happens that they too come under the scrutiny
of fact-checking platforms.®® When compared to the right-leaning online
media in Montenegro or the regional media, the number of “violations” by the
established media is five to ten times lower. They commit these violations
mostly when re-releasing disinformation from other sources without a
previous fact-check.

Some of our interviewees agree that re-releasing disinformation occurs
in these media as a consequence of the difficult economic situation, the
need for more readership, and lack of human resources and fact-checking
skills. They do not think it is deliberate systemic creation and distribution of
disinformation, with a clear intent of manipulating readers.

85 The reply from the AEM, from 4 June 2020.

86  Vijesti online, Media center: The Agency for Electronic Media needs to stop hate speech, 21 January
2020. Available at: https:/bit.ly/3etR2pX, Accessed on: 24 June 2020.

87 Interview with Jadranka Vojvodié, AEM assistant director.

88 The Raskrinkavanje.me platform analyzed the released content and found that established media
engaged in media manipulation - CDM did so 19 times, portal Analitika 12 times, Vijesti online - eight times,
Dan - eight times, the RTCG portal and TV station - eight times, Antena M — 7 times and Pobjeda - three
times. Available at: https://www.raskrinkavanje.me/mediji. Accessed on: 23 May 2020.

AN 2 NN NN N N N N N N N N O O OO O OO O OO OO OO OO


https://bit.ly/3etR2pX
https://www.raskrinkavanje.me/mediji

What is recognized as the most problematic aspect of the work of the
established media is the inadequate moderation of readers’ comments in
online media, which have become a platform for anonymous propagation of
disinformation and conspiracy theories. Offensive speech frequently occurs
in comments directed against ethnic, religious and sexual minorities, as
well as insults against political or ideological opponents of the anonymous
commentators.

Although it can be organized and coordinated by different interest
groups, there is no clear evidence that commenting on these
platforms is associated with specific centres of power or that it is
supported and funded by a political party or some other interest
group. Our interviewees indicated that the intensity of these
comments increased during the pre-election period and in crises
when society becomes polarized around certain important issues.
Some of those we interviewed think that although the presence of a
large number of comments could increase online media readership,
one of the reasons why such content is insufficiently filtered is the
lack of human resources in small editorial offices.

According to our interviewees, almost all online media face the problem of
hate, disinformation and propaganda being spread in anonymous comments
by readers. We will show the examples of the two leading online media in
Montenegro.

Their ownership structure is mostly associated with traditional, printed
media, for which they represent an additional interactive space intended as a
way of attracting the greatest possible number of readers.®°

Vijesti online, whose participation in daily visits by readers, compared to other
online media, is 21%%, operates as part of the Daily Press d.o.0., just like the
newspaper of the same name. During the coronavirus epidemic, Vijesti online
switched from post-moderation to pre-moderation.

Café del Montenegro (CdM), with a 6.5% participation in daily visits by
readers®’, was established by civil activist Boris Darmanovi¢ and later taken
over by the Media Nea company, the publisher of newspapers Dnevne Novine
and Pobjeda.®? As of 2013, the First Financial Holdings became the owner of
the 99.9% of the Media Nea company. First Financial Holdings is owned by
Greek businessman Petros Stathis. Stathis also owns the Adriatic Properties
company and Universal Capital Bank. He is also renowned as the investor
and manager of some of the world’s most luxurious resorts of the global

89  Brki¢, Daniela, Poor implementation of regulations and continued control over the media, Montenegro
Media Institute, 2015. Available at: https://bit.ly/3dvXRWH. Accessed on: 24 June 2020.

90 Hodzi¢, S. and Petkovic, B. (2020). Sustainability of Professional Journalism in the Media Business
Environment of the Western Balkans. Report submitted for publication. Skopje: EU TACSO 3 Project.

91 Ibid

92  Brkic, Daniela, Poor implementation of regulations and continued control over the media, Montenegro
Media Institute, 2015. Available at: https://bit.ly/3dvXRWH. Accessed on: 24 June 2020.

AN AN NN N N N N N N N N N N O OO OO O OO OO OO OO


https://bit.ly/3dvXRWH
https://bit.ly/3dvXRWH

Aman Resorts franchise, which include Aman Sveti Stefan and Aman Grand
Canal Venice.”®

The founders of Vijesti (Miodrag Perovié, Ljubisa Mitrovi¢, Slavoljub Séeki¢
and Zeljko Ivanovié) remained present in the ownership structure of the Daily
Press publishing company. At the same time, the co-owners changed from
the German media group Westdeutsche Allgemeine Zeitung (WAZ), which
had 50% ownership in the company between 2003 and 2007, to American
Media Development Investment Fund, which bought 25% of ownership in the
company in 2008, and Austrian Styria Medien AG, which also became a 25%
owner in the company, in 2009.°* Several persons from the Daily Press and
Vijesti ownership structure are also mentioned on the list of shareholders
of Lovcen Banka®®. Outside of the media sector, one of the co-owners, Miro
Perovig¢, is the founder of the Water Group company, comprising the Suza and
Bjelasica Rada bottled water brands. °¢

The EU and Council of Europe’s expert team has indicated that the
interconnected media ownership structure represents a high risk in
Montenegro.®” Regardless of some media’s financial reports being accessible
in public registries, our interviewees indicated that there are no accurate data
on their websites about leading advertisers, subsidies or sponsorships.

During the coronavirus epidemic, the government provided €310,000 of
direct financial aid for the media, €300,000 with delayed disbursement or
tax-free, €600,000 of loans with the Investment and Development Fund and
subsidies for the salaries of media workers®. The most visited web portals,
CdM and Vijesti, are on the list of the media that have received government
assistance. There is no accurate information on the amount they received.
Portal Vijesti is an EU grant beneficiary.®® In 2018, the Vijesti newspaper
and the Vijesti.me web portal accrued €3.08m of income, with advertising
accounting for €2.93m. CdM.me accrued €210,000 of income that year, with
sales/advertising accounting for 100% of that sum.%

The established media that have transparent and consistent ownership
structures and operation and that use domestic and international public
funding have the additional responsibility to not only resist disinformation
and hate speech propagation practices in their media but also to lead self-
regulation and other efforts in countering such practices and trends in the
media community.

93  Portal Analitika, Stathis majority owner of the “Maestral” hotel, 07.07.2015. Available at: https:/bit.
ly/3etUpwR. Accessed on: 24 June 2020.

94  Ibid.
95 Lovcen Banka shareholders. Official website: https./bit.ly/2Nm5rZk. Accessed on: 24 June 2020.

96  Mirjaci¢, Marija, Suza bids for Bjelasica Rada, Vijesti online, 02.02.2019. Available at: https.//bit.
ly/2B4DcMa. Accessed on: 24 June 2020.

97 Ibid.

98 Government of Montenegro, Government provided financial help for the media during coronavirus
pandemic, 14 June 2020. Available at: https://bit.ly/2YuByfE. Accessed on: 24 June 2020.

99 Hodzi¢, S. and Petkovié, B. (2020). Sustainability of Professional Journalism in the Media Business
Environment of the Western Balkans. Report submitted for publication. Skopje: EU TACSO 3 Project.

100 Ibid.

AN 7 NN NN N N N N N N N N N N O O OO OO O OO OO OO OO


https://bit.ly/3etUpwR
https://bit.ly/3etUpwR
https://bit.ly/2Nm5rZk
https://bit.ly/2B4DcMa
https://bit.ly/2B4DcMa
https://bit.ly/2YuByfE

Political, economic and social circumstances in Montenegro, as well as
complicated and complex relations with certain countries in the region,
reflect the media environment and communication practices in this country.

Along with outdated regulations, non-existing adequate self-regulation
and an unregulated market, an increasing trend of offensive speech in the
public space, which frequently escalates into hate speech, propagation of
disinformation and propaganda, is visible in Montenegro.

This content is created and released via several channels:

* media operating in the countries of the region, with readership in Montenegro
and which spread hate speech, disinformation and propaganda, with certain
online media in Montenegro re-releasing their content, thus contributing to a
widespread presence of unprofessional media releases;

« certain right-leaning online media, established/edited by individuals known
as anti-NATO activists associated with opposition parties. Their sources of
funding are not publicly accessible which makes it impossible to establish
the connection between the content they release and sources of funding;

* pages on social networks that continuously spread offensive speech and
hate speech against Montenegrin public figures, for which it is unknown what
organizations/structures are behind them and who funds them.

Having in mind that regional media that publish disinformation, hate speech
and propaganda, as well as right-leaning Montenegrin media, are among the
most followed online media in Montenegro and that these types of media and
communication practices intensify the releasing of unprofessional content in
times of political and social crises, their influence on shaping public opinion
is unquestionable.

On the other hand, there is almost no open spreading of hate speech in the
established Montenegrin media. However, the comments sections of the
online media, established to open up towards the broadest readership and
achieve commercial success, are becoming a space for spreading hate
speech, conspiracy theories and disinformation by anonymous readers.

Based on the quantity of information released daily by the Montenegrin media
and based on the content released by the regional media with readership in
Montenegro, it can be concluded that the deliberate creation and spreading
of disinformation is not common practice for the established Montenegrin
media. Such situations occur as occasional incidents and cannot be
considered deliberate spreading of false narratives.

AN 7 NN N N N N N N N N N N N N O OO O OO O OO OO OO OO



However, the findings and analyses used in this study and interviews with
relevant media figures conducted by the team of authors for this study
indicate that adherence to professional standards in the established media is
in decline. This becomes especially apparent in times of political and social
crisis. An additional complication is that the attainment of high professional
standards is not on the list of priorities for advertisers when choosing which
media in which to advertise.

Failure to apply in practice the principle of full managing and financial
transparency is a visible shortcoming in the functioning of the Montenegrin
media.

There is an obligation to publish information about the ownership structure
for the electronic media, while in certain online media, there is no information
on their owners or impressum. Although financial reports of the established
media are publicly accessible, some media organizations fail to publish
accurate information on their main sources of funding and key advertisers
in commercial media, which makes it impossible to accurately establish the
connection between the released media content and sources of funding.

AN AN N N N N N N N N N N N OO O OO O OO O OO OO OO



In order to improve the current situation in the functioning of the media,
based on the analyses, the Montenegro Media Institute put together a list of
recommendations for decision makers, the media community and the civil
sector:

« Institutions in charge of enforcing the law (primarily the AEM and the Ministry
of Culture) should take the necessary action to enable the most efficient
implementation of laws possible and resolve any potential ambiguities
(monitoring of online media, registration of online media, response in cases
of failure to register, etc.);

* Prosecutorial institutions in charge should respond to cases of hate speech
that continuously occur on social networks and certain Facebook pages,

« Competent institutions should take measures against the spreading of
disinformation and find appropriate solutions instead of the unacceptable
arrest of those suspected of spreading disinformation and their passive
approach to the problem of disinformation;

* The divided media community should make long-term efforts in establishing
a common self-regulatory body, which would indicate examples of hate
speech, disinformation and propaganda and promote professional standards;

+ Media organizations should improve transparency and use their websites
to publish detailed information on ownership structure, editorial/journalistic
structure and sources of funding;

+ Online media should apply concrete measures to improve comment
moderation systems on their websites and on social networks, thus limiting
the spread of hate speech, disinformation and propaganda in comments
sections;

« Trade associations and professional media organizations should help
reinforce media capacities for comment moderation, propaganda detection
and fact-checking through project activities;

« The part of the civil sector promoting media literacy should launch
educational campaigns and engage in activities to raise public awareness
about the importance of professional media reporting and use of professional
and ethical media as a source of information;

* Fact-checking platforms should continue contributing to the fight against
disinformation and propaganda and additionally reinforce their resources, so
as to be able to engage in more intense monitoring and analysis of media
content in Montenegro.

AN NN NN N N N N N N N N N N O O OO OO O OO OO OO OO



Agency for Electronic Media, Council Suspended Re-Broadcasting of Certain
Programme Contents on Happy TV and Pink M TV, 10 February 2020. Available
at: https://bit.ly/2HsWOnH. Accessed on: 23 May 2020.

Analyses of fact-checking platforms Raskrinkavanje.ba. Available at: www.
raskrinkavanje.ba. Accessed on: 23 May 2020.

Ana Nenezi¢, Dragoljub Vukovi¢, Equal Opportunity for All Media in
Montenegro — Annual report for 2016, CGO, 2017 Available at: https://bit.
ly/2zZhbh0. Accessed on: 23 May 2020.

Montenegrin Atlantic Alliance, Russia’s Narratives towards the Western
Balkans: Analysis of Sputnik Serbia, NATO Stratcom, 2020. Available at:
https://bit.ly/2Nn67xD. Accessed on: 24 June 2020.

BIRN, Media Ownership Monitor, Beograd, 2017. Available at: https://bit.
ly/3hYSy5h. Accessed on: 24 June 2020.

Brezar, Aleksandar, PROPAGANDA NETWORKS OF LIES (ll): Media under
political influence release most disinformation, Analiziraj.ba, 2019. Available
at: https://bit.ly/2YCjBvU. Accessed on: 26 June 2020.

Brki¢, Daniela, Poor implementation of regulations and continued control
over media, Montenegro Media Institute, 2015. Available at: https:/bit.
ly/3dvXRWH. Accessed on: 24 June 2020.

Cadenovi¢, Ivan, Nikolic, Biljana, “Detention ordered: FOS Media journalist
suspected of causing panic and disorder”, Vijesti online, 6 January 2020.
Available at: https://bit.ly/3eu0Tft. Accessed on: 24 June 2020.

Cadenovi¢, Ivan, “Rai¢evi¢ and Zivkovié released pending trial”, Vijesti online,
3 January 2020. Available at: https://bit.ly/3hYu2RS. Accessed on: 24 June
2020.

Danas.rs, UNS Research: Money in Public Competitions Still Goes to Media
Breaching Code of Ethics, UNS, on 25 May 2020. Available at: https://bit.
ly/31dl7g2. Accessed on: 24 June 2020.

Dragan Koprivica, Milica Bogdanovi¢, Infection with Manipulation, CDT, 2019.
Available at: https:/bit.ly/2LWbdQo Accessed on: 23 May 2020.

Dragan Koprivica, Milica Kovacevi¢, Tijana Velimirovi¢, Network of
Disinformation and the Inadequate Response of the State, CDT, 2020.
Available at: https://bit.ly/2zZ5U0a. Accessed on: 23 May 2020.

Dusko Vukovié, Daliborka Uljarevi¢, Media in Montenegro — Caught between
the Grip of Power and the Fight for Profession, CGO, 2020. Available at:
https://bit.ly/36pm316. Accessed on: 23 May 2020.

AN 5 NN N N N N N O N N N O O OO O OO O OO OO OO OO


 https://bit.ly/2HsW0nH
http://www.raskrinkavanje.ba
http://www.raskrinkavanje.ba
https://bit.ly/2zZhbh0
https://bit.ly/2zZhbh0
https://bit.ly/2Nn67xD
about:blank
https://bit.ly/3hYSy5h
https://bit.ly/3hYSy5h
https://bit.ly/2YCjBvU
https://bit.ly/3dvXRWH
https://bit.ly/3dvXRWH
https://bit.ly/3eu0Tft
https://bit.ly/3hYu2RS
https://bit.ly/31dl7q2
https://bit.ly/31dl7q2
https://bit.ly/2LWbdQo
https://bit.ly/2zZ5U0a
https://bit.ly/36pm3I6

Djuri¢, Vanja, Press Council: Around 5,000 cases of violations of Code of
Ethics in the second half of 2019, Danas online, 19.02.2020. Available at:
https://bit.ly/31bu6rB. Accessed on: 24 June 2020.

Fake News Seeker, Alo published 237 false reports on front pages in one
year. Available at: https:/bit.ly/37WQCpk. Accessed on: 23 May 2020.

Gluhoniji¢, Dinko, Tabloid Attacks on Montenegro, Montenegro Media Institute,
2020. Available at: https://bit.ly/2BdYIhK. Accessed on: 30 June 2020.

HodzZi¢, S. and Petkovi¢, B. (2020). Sustainability of Professional Journalism
in the Media Business Environment of the Western Balkans. Report submitted
for publication. Skopje: EU TACSO 3 Project.

IREX, Media sustainability index 2019, Washington, 2020. Available at: https:/
bit.ly/2XkNi2w. Accessed on: 23 May 2020.

JUFREX, Analysis of the Media Sector in Montenegro with Recommendations
for Approximation to the Standards of the Council of Europe and the EU 2017.
Available at: https://bit.ly/2ZvfDWL. Accessed on: 23 May 2020.

Kovacevi¢, Milica, Koprivica Dragan, The Network of Disinformation and
the Inadequate Response of the State, CDT, 2020. Available at: https://bit.
ly/2VduRwEF. Accessed on: 24 June 2020.

Krik, At least 945 false reports on tabloid front pages in 2019. Available at:
https://bit.ly/2XISIdM. Accessed on: 23 May 2020.

Mirjaci¢, Marija, Suza bids for Bjelasica Rada, Vijesti online, 02.02.2019.
Available at: https://bit.ly/2B4DcMa. Accessed on: 24 June 2020.

NDI, Public opinion poll, November 2018., Washington. Available at: https:/
bit.ly/2E2dzJA. Accessed on: 23 May 2020.

Nesi¢, Milan, DonCeva: Russia is aspiring to deepen divisions in the Balkans
with its narratives, Voice of America. Available at: https://bit.ly/3hWs2d0.
Accessed on: 12 May 2020

Pavlovi¢, Pavle, Ethical Dilemmas about Reporting on Election Campaigns
Containing Hate Speech, Montenegro Media Institute, 2018. Available at:

https://bit.ly/2AFzZma. Available at: 18 June 2020.

PCNEN, Bozovic¢: Police brutally beat editor of IN4S portal, 17 October 2015.
Available at: https://bit.ly/2Vza6LIl. Accessed on: 1 January 2020.

Pejovi¢, Duska, Position of Women Journalists in Montenegrin Media,
Association of Professional Journalists of Montenegro, 2019. Available at:
https://bit.ly/2Nwj119. Accessed on: 26 June 2020.

Pejovi¢, Duska, Gender Image of the Media in Montenegro, UNDP, 2016.
Available at: https://bit.ly/3ewm4NP. Accessed on: 26 June 2020.

AN AN N N N O N N N N N N O O OO O OO O OO OO OO OO


https://bit.ly/31bu6rB
https://bit.ly/37WQCpk
https://bit.ly/2BdYIhK
https://bit.ly/2XkNi2w
https://bit.ly/2XkNi2w
https://bit.ly/2ZvfDWL
https://bit.ly/2VduRwF
https://bit.ly/2VduRwF
https://bit.ly/2XlSIdM
https://bit.ly/2B4DcMa
https://bit.ly/2E2dzJA
https://bit.ly/2E2dzJA
https://bit.ly/3hWs2d0
https://bit.ly/2AFzZma
https://bit.ly/2Vza6LI
https://bit.ly/2Nwj1t9
https://bit.ly/3ewm4NP

Pesi¢, J., Igor ZezZelj took over 41 media in Serbia, Journalist Association of
Serbia, 18 January.2019. Available at: https://bit.ly/31aHOpH. Accessed on:
24 June 2020.

Pesi¢, J., Milin¢ié: It's NATO’s influence that’s malignant, not Sputnik’s,
Cenzolovka.rs, 28.05.2020. Available at: https://bit.ly/272z6Mx. Accessed
on: 24 June 2020.

Popovi¢, Pedja, Media: How Serbia Sponsors Violence and Lies, Noizz.rs, 16
January 2020. Available at: https:/bit.ly/3846YNe. Accessed on: 24 June
2020.

Portal Analitika, Rai¢evi¢: Russia is not funding us, we will continue anti-NATO
campaign, 29 April 2015. Available at: https://bit.ly/3dADdVu. Accessed on:
24 June 2020.

Portal Analitika, Stathis majority owner of Maestral Hotel, 07.07.2015.
Available at: https://bit.ly/3etUpwR. Accessed on: 24 June 2020.

Predrag Nikoli¢, “Survival of the Media in the Time of Coronavirus — from Bad
to Worse”, Montenegro Media Institute, 8 May 2020, Available at: https://bit.
ly/2A2zWijs. Accessed on: 23 May 2020.

Radojevi¢, Vesna, More than half a million euros for false news spreading
tabloids, Raskrikavanje.rs, 13 February 2020. Available at: https:/bit.
ly/2B32k50. Accessed on: 24 June 2020.

Radio Free Europe, US Embassy: Three media in Montenegro spread
disinformation at the behest of Kremlin, 19 November 2019. Available at:
https://bit.ly/31u1307. Accessed on: 23 May 2020.

RTCG, A Plague of False News, Digitalni Forenzi¢ki Centar (Digital Forensic
Centre), 6 January 2020. Available at: https://bit.ly/2VeBgrb. Accessed on:
24 June 2020.

RTCG, EU recognized and condemned disinformation campaign, 20 February
2020. Available at: https://bit.ly/2NJJ7ZD. Accessed on: 30 June 2020.

RTCG, “More than €250,000 to Support Media”, 20 March 2020. Available at:
https://bit.ly/2Xopknd. Accessed on: 24 May 2020.

Media Trade Union of Montenegro, Indicator of the Level of Media Freedoms
and Journalist Safety (Montenegro), 2018. Available at: https://bit.ly/2uc5Ur9.
Accessed on: 23 May 2020.

Séeki¢, Radenko, A Review of Propaganda Development, Podgorica, Matica
Crnogorska, 2017. Available at: https://bit.ly/3fEtMWr. Accessed on: 18 June
2020.

Velimirovié¢, Tijana, Using urgent circumstances to spread dangerous
narratives, Raskrinkavanje.me, 2020. Available at: https:/bit.ly/3hTfXoS.
Accessed on: 24 June 2020.

AN 2 NN N O N N N N N O OO O OO O OO OO OO OO


https://bit.ly/31aH0pH
https://bit.ly/2Z2z6Mx
about:blank
https://bit.ly/3846YNe
https://bit.ly/3dADdVu
https://bit.ly/3etUpwR
https://bit.ly/2A2zWjs
https://bit.ly/2A2zWjs
https://bit.ly/2B32k5O
https://bit.ly/2B32k5O
https://bit.ly/31u13O7
https://bit.ly/2VeBgrb
https://bit.ly/2NJJ7ZD
https://bit.ly/2Xopknd
about:blank
https://bit.ly/2uc5Ur9
https://bit.ly/3fEtMWr
https://bit.ly/3hTfXoS

Vijesti online, Media centre: Agency for Electronic Media needs to stop hate
speech, 21 January 2020. Available at: https://bit.ly/3etR2pX, Accessed on:
24 June 2020.

Vijesti online, “Raicevi¢ and Zivkovié released pending trial”, 13 January 2020.
Available at: https://bit.ly/3esXEEB Accessed on: 27 May 2020.

Visnja Arandjelovi¢, Are Serbian TV stations discriminated in Montenegro
because of discrimination, Cenzolovka.rs, 2020. Available at: https://bit.
ly/2WVD9u7. Accessed on: 23 May 2020.

Government of Montenegro. Information on assistance to local radio and TV
broadcasters, adopted in the government sitting on March 2017. Available at:
https://bit.ly/3ekNW7f. Accessed on: 24 May 2020.

Vucicevi¢, Bojan, The growing influence of global media in the region, Media
Observatory, 29.06.2016. Available at: https://bit.ly/3i3TAgL. Accessed on:
24 June 2020.

ONLINE REGISTRIES:

Overview of the most visited websites. Available at: https://www.alexa.com/
topsites/countries/ME. Accessed on: 13 May 2020.

Overview of information on the transparency of AVM services providers in
Montenegro, Agency for Electronic Media. Available at: https://bit.ly/2 A2 XpkJ.
Accessed on: 23 May 2020.

Agency for Electronic Media Registry of Electronic Media. Available at: https://
aemcg.org/emiteri-operatori-i-publikacije/. Accessed on: 23 May 2020.

LIST OF INTERVIEWS:
Darko Sukovié, editor in chief of Antena M, Podgorica, 10 June 2020.

Drazen Zivkovié, editor in chief of the Borba.me web portal, via the Viber
mobile application, Podgorica, 30 June 2020.

Gojko Raiceviz, editor in chief of the in4s.net web portal, via the Viber mobile
application, Podgorica, 30 June 2020.

Goran burovi¢, Media Centre director, Podgorica, 12 June 2020.

Jadranka Vojvodié, Agency for Electronic Media assistant director, Podgorica,
10 June 2020.

Milica Babi¢, editor of the RTCG Morning Show, Podgorica, 5 June 2020.

Milka Tadi¢-Mijovi¢, president of the Centre for Investigative Journalism,
Podgorica, 3 June 2020.

AN 2 NN NN N N N N N N N N N O OO OO O OO OO OO OO


https://bit.ly/3etR2pX
https://bit.ly/3esXEEB
https://bit.ly/2WVD9u7
https://bit.ly/2WVD9u7
about:blank
https://bit.ly/3ekNW7f
about:blank
https://bit.ly/3i3TAgL
about:blank
https://www.alexa.com/topsites/countries/ME
https://www.alexa.com/topsites/countries/ME
about:blank
https://bit.ly/2A2XpkJ
about:blank
https://aemcg.org/emiteri-operatori-i-publikacije/
https://aemcg.org/emiteri-operatori-i-publikacije/

Milica Bogdanovi¢ graduated from the journalism department of the Faculty
of Political Science in Podgorica. She acquired professional experience in the
media and NGO sector. She produced this study as a researcher employed in
the Montenegro Media Institute.

N NN NN NN NN N N N N NN R N N R N AN NN AN NNNY



This publication is a part of the RESILIENCE project research component. The
first series of research reports examines THE POLITICAL ECONOMY OF HATE
AND PROPAGANDA MEDIA MODEL in Albania, Bosnia and Herzegovina, Kosovo,
Montenegro, North Macedonia, Serbia and Tukey.

Nine media development organizations in the Western Balkans and Turkey have
joined forces under an EU-funded project ‘RESILIENCE: Civil society action to
reaffirm media freedom and counter disinformation and hateful propaganda in the
Western Balkans and Turkey'. The three-year project is coordinated by the South East
European Network for Professionalization of Media (SEENPM), a network of media
development organizations in Central and South East Europe, and implemented in
partnership with: the Albanian Media Institute in Tirana, the Foundation Mediacentar
Sarajevo, Kosovo 2.0 in Pristina, the Montenegro Media Institute in Podgorica, the
Macedonian Institute for Media in Skopje, the Novi Sad School of Journalism in Novi
Sad, the Peace Institute in Ljubljana, and Bianet in Istanbul.

NN NN NN NN NN N N S O O O O O O R RO O RN NN NN N NN NNNNNSN



	_heading=h.1fob9te
	_GoBack
	_heading=h.30j0zll
	1.   INTRODUCTION
	2.   MEDIA ENVIRONMENT AND PRACTICES 
	IN MONTENEGRO
	2.1.   A strong presence of regional media 
	2.2.   There are no false narratives in the established media
	2.3.   The unregulated online space
	2.4.   Social networks as a source of unethical content
	2.5.   Disputed regulator, inadequate self-regulation
	2.6.   No strategic approach to combating disinformation
	2.7.   Women run half of all media

	3.   MAPPING OF CONCRETE EXAMPLES OF MEDIA AND COMMUNICATION  
	3.1.   Regional sources of hatred and disinformation 
	3.2.   Regionalni izvor propagande
	3.3.   Montenegrin sources of disinformation 
	and propaganda
	3.4.   Facebook pages as conduits for hatred
	3.5.   Hatred and disinformation in established 
	media comments

	4.   CONCLUSIONS 
	5.   RECOMMENDATIONS
	Literature
	About the author



